Mereni napeti, impedance vedeni a tak vubec?

Daniel Valuch daniel.valuch na orange.fr
Úterý Červenec 12 09:43:49 CEST 2011

bohuzial aspon zakladnej matematike sa v tomto pripade nevyhnete. Skuste
toto
http://my.ece.ucsb.edu/bobsclass/134/Handouts/tline134.pdf
dolezite veci su
- zoznamit sa s nahradnym modelom (RLCG) vedenia
- velmi dolezity parameter vedenia je konstanta sirenia gama = alfa +
j*beta, kde alfa hovori o utlme, beta o rychlosti sirenia na danom vedeni
- uvedomit si ze riesenie vsetkych tych rovnic nam hovori ze na vedeni
sa siria v principe dve vlny, jedna v priamom smere (+) a druha spatnom
smere (-) (vid. rovnice V(z), I(z), kde z je miesto na vedeni)
- rychlost sirenia a utlm vedenia su funkciou R,L,C,G paramterov,
bezstratove vedenie ma R a G = 0, gama je potom cisto imaginarne
- koeficient odrazu (velke gama, v kazdom mieste) je pomer odrazenej a
priamej vlny v danom mieste
- impedancia v kazdom mieste je definovana ako pomer napatia a prudu v
danom mieste (ohmov zakon) a tato nie je z principu konstantna
- ak mame vedenie definovanej impedancie, ktore je zatazene znamou
impedanciou, na vedeni dochadza ku transformacii impedancie, vid. vztahy
Zin = ... na strane 2
- takmer vo vsetkych vztahoch vystupuje elektricka dlzka (gama*l), velmi
zjednodusene povedane ak je elektricka dlzka << vlnova dlzka (radovo 1%
a menej) je efekt prenosoveho vedenia vacsinou zanedbatelny, parametre
sa moc nemenia, inak treba brat do uvahy vsetky hore uvedene efekty
- kombinacia priamej a spatnej vlny na vedeni vytvori takzvane stojate
vlnenie (sucet dvoch sinusoviek roznej amplitudy a fazy ale rovnakej
frekvencie a koeficientu sirenia)

Asi tak, vsetko je velmi elegantne zhrnute v tych par vzorcoch, len som
ich slovne popisal :-)
b.