Trifazove asynchronni elektromotory - jmenovity a zaberovy proud.

p petr.brandejs na orlik.cz
Čtvrtek Červenec 7 16:15:31 CEST 2011

Aha. Bral jsem jako "založní zdroj" obyčejnou centrálu s AVR. Pokud to bude
z baterek, ty jsou dost tvrdé pro
rozběh motoru přes měnič (při tom napětí a předpokládané kapacitě pro
x-hodinový provoz ...); ovšem to
se dostáváme (i finančně --> baterie + měnič) někam jinam.
Ale také to není samospasitelné. Při zatížení motoru hned z nulových
otáček - dá se sice nastavit proudové omezení,
ale to musí být vyšší, než proud odpovídající záběrovému momentu motoru (s
připojenou mechanickou zátěží). Když
tedy nevíme typ zátěže (čerpadlo, ventilátor, kompresor ...), beru jen čas
T0 po připojení napětí, kdy otáčky jsou
nulové stejně tak jako indukované protinapětí v kotvě motoru. Když velikost
proudu nestačí, to pak motor stojí,
hučí, smrdí, atd. (v tomto pořadí :-) Nehledě na účinnost, když už se Vám to
rozběhne.
Předpokládám, že to chcete provozovat i ze záskokového zdroje na nominálních
otáčkách a nešetřit enerfii odebíranou
z baterek změnou příkonu zařízení regulací otáček (jestli je to možné ... ).

Regulace "sníženým napětím" funguje tak, že do měniče zadáte nominální
hodnoty motoru a on pak při rozběhu/provozu
"řídí" napětí na zátěži (nezávisle na napětí vstupního filtru) tak, aby při
nominálních otáčkách bylo na motoru nominální
napětí. Ať již při rozběhu (rampa) nebo v běhu (regulace). Protože je to
motor prvoplánově přímo připojitelný k síti
400V/50Hz, nemá cenu se bavit o jiných režimech s motory na jiné napětí ...

Shrnutí:
a) Centrála:
Někde si půjčte centrálu a zkuste to, jestli se to s ní rozběhne; popř. jaká
opatření lze na poháněném stroji
pro případ tohoto nouzového spouštění provést pro minimalizaci mechanického
zatížení motoru v čase rozběhu.
Nevím, co s tím motorem honíte; někde to jde, někde ne.

b) baterie+měnič
Pro 10 kW bych se na to po realizaci rád podíval :-)

Pěkný den.

P.B.