mereni barvy svetla

Havran Jiří jiri.havran na cez.cz
Středa Únor 16 06:33:21 CET 2011

Cau, mozna to je o necem jinem, ale když jsem chtel znat barevnou teplotu svetelneho zdroje tak jsem to jednoduse vyfotil do RAWu a pak při vyrvnani bile v softu vidim teplotu v K a i posun zelena fialova...

S pozdavem Raven

tak jsem si v rámci pokusů s LED osvětlením udělal luxmetr, s kterým jsem chtěl pomocí RGB filtrů porovnávat odstín světla ledek se žárovkou, případně s denním světlem. Nefunguje to :-( Mám tam fotodiodu BPW21 a RGB filtry ORWO pro aditivní barevnou fotografii. Když jsem naměřil že ledka, která je subjektivně výrazně bělejší než halogenka, má méně modré, vysvětloval jsem si to tak, že ledka má spektrální čáru až na kraji spektra na 450nm a třeba tam ta fotodioda už tolik nebere nebo to filtr víc tlumí. Na modrozelené cca 480nm mají ledky díru.
http://www.cree.com/products/pdf/XLampXP-G.pdf
Když jsem ale naměřil že 60W žárovka má asi o 15% míň červené a víc modré než halogenka, to už na mě bylo trochu moc. Při tom když to samé měření na stejném místě zopakuju, ukáže to přesně to samé. Tak mě napadlo, ta fotodioda má infra 800-1000 nm potlačené podle datasheetu asi na 8% citlivosti proti zelené a pokud se ty filtry chovají jako barevný film, mohou být pro infra dokonale průhledné. Jejich propustnost pro bílé světlo je cca 10 až 30% (modrý je nejtmavší), takže toho infra tam může být o dost víc.  Jak vlastně vypadá spektrum žárovky v této oblasti? Když žárovka svítí žlutě a né červeně (na rozdíl od "teple bílých" růžových ledek Cree), nemá náhodou maximum na žluté a že by to směrem k červené a k infra zase klesalo? Případně kde sehnat filtr, aby to infra ještě víc potlačil? Foťák na rozebrání tady nemám.

Anděl