Přechod ext3 -> ext4 [Was: Re: OT: Jen si pekne ty "in" telefony kupujte...]

Pavel Troller patrol na sinus.cz
Neděle Prosinec 11 05:24:25 CET 2011

Zdravím,

> Díky za informace ohledně EXT4, něco jsem si taky našel, ale hlavně se mně
> líbí ta rychlost. Netušíte, jak moc je rizikový převod z EXT3?

Tuto zkušenost mám samozřejmě za sebou na mnoha strojích, takže mohu referovat:
Vlastní přechod existující partition je prakticky bezrizikový. Prostě zapnete
ma nanamountovaném fs patřičné features (pomocí tune2fs, např.
tune2fs -Odir_index,extents,uninit_bg /dev/sda1 ), pak vyvoláte nucený fsck
(fsck.ext4 -f /dev/sda1) a systém se začne k oddílu chovat jako k ext4 místo
ext3 (je to zpětně plně kompatibilní, jaderný modul pro ext4 načte / zapíše
cokoliv od ext2 výše, takže není potřeba mít v jádře všechny). Ovšem zjistil
jsem (a ostatní potvrzují), že chcete-li využívat naplno možností ext4, je
lepší vytvořit partition nový (např. na jiném disku), zkopírovat na něj původní
data a pak třeba starý disk recyklovat (použít znovu, ne vyhodit :-) ). Je to
z toho důvodu, že k datům zapsaným ještě ext3 filesystémem bude ext4
přistupovat stále jako k ext3, tj. výhody se příliš neprojeví. Teprve postupnou
obnovou dat bude filesystém nabývat na svižnosti a jiných dobrých vlastnostech,
a to může u oddílů s dlouhou trvanlivostí dat znamenat taky nikdy :-).

Zdraví Pavel