motor na 110V

Neděle Srpen 7 09:43:32 CEST 2011

2011/8/7 Petr P <Rteppa na seznam.cz>:
> Mám dotaz, jak elegantně provozovat motor, jednofázový bez rozběhového kondenzátoru, na 110V příkon asi 20W. Žádná regulace není třeba, stačí jen zapnuto a vypnuto. Jená se o ventilátor na zahradní gril, krásný ventilátor z počítače IBM mám a je mi líto jej vyhodit.

Nejlíp s trafem, jestli se nemýlím, tak by šlo použít 3ks tohohle
trafa z výprodeje PS elektronic:

http://www.pselektronic.cz/k7006-060-tr-7-2x18v-pz-.html

Jejich sekundáry spojíte do série a máte 108V, každé trafo má 7VA, to
je dohromady 21. Akorát to musíte správně zapojit, aby ty sekundáry
byly ve fázi, jinak půjou napětí proti sobě. Což si ale celkem
jednoduše ověříte multimetrem.

Další možnost je žárovka do série, ale to nebude moc elegantní řešení,
jednak to bude 20W bez užitku topit (což by nemuselo grilu vadit,
aspoň tam půjde předehřátej vzduch), ale hlavně ten větrák dostane při
zapnutí vyšší napětí než 110V --> studená žárovka má mnohem nižší
odpor.

Pavel Kadečka.