"bezkrabicove" mikropajecky

Jan Waclawek konfera na efton.sk
Úterý Srpen 2 01:57:56 CEST 2011

On Mon, 1 Aug 2011 20:01:36 +0200 (CEST)
Daniel VALUCH <daniel.valuch at orange.fr> wrote:

> pisat do cinu nepotrebujes, ale ako som uz spominal na vsetko co robim mi stacia tri hroty.

No ved prave, ako som aj pisal, *Tebe* stacia 3 hroty, lebo robis v urcitom zmysle obmedzeny druh roboty... :-)

Este raz, problem nie je s velkymi hmotami ako takymi, ak na ne dokazes to teplo preniest priamo z hrotu. Problem je, ked je obmedzeny privod tepla a sucasne je niekde cestou odvod tepla. (Mimochodom, nemas nahodou tie vacsie hroty na vyssiu teplotu?) A obvykle nie je problem nieco zaletovat, ale naopak, vyletovat.

Skus teda najprv zaletovat do diery kde je velka zemna plocha na strane suciastok, nejaku masivnejsiu suciastku, napriklad nejaky vacsi konektor (nedavno som sa j**al s BNC v osciloskope, napriklad) nejakou poriadnou spajkovackou, ktora prehreje tu zemnu plochu aj konektor (alebo ich predhrej teplym vzduchom), tak, aby spajka vzlinula pekne na nozicku. Toto sa typicky stane napriklad vo vlne, ktora prehreje komplet celu dosku. No a teraz vezmi tu fajnovu spajkovacku a pokus sa tu nohu vyletovat zo strany spojov.

Inak to "prepalovanie" spajky je tiez nie je len zalezitostou teploty. Podstatny je skor cas, kym je spajka roztavena, a to zavisi od vselicoho, napr. zucastnenych tepelnych kapacit a odporov, a teplotou maloco na tom zmenis. Nemalu ulohu hra okrem ineho aj samotna spajka - pouzivas ten bezolovnaty sajrajt napriklad?, technika spajkovania (t.j. postup ohrievania vyvodov a samotnej spajky), spajkovane povrchy a sajrajt ktory z nich zlieza, stav povrchu samotneho hrotu a sajrajty na nom, a v neposlednom ba priam prvom rade tavidlo (o ktorom samozrejme vsetci vieme ze nema nic spolocne s tavenim), a to nielen jeho zlozenie ale aj mnozstvo. Na roboty rozneho charakteru si beriem spajku roznych priemerov ktora ma rozny obsah tavidla. Ked som bol mlady, mal som od otca klbo spajky ktora bola uplne bez tavidla, pouzival som pistolku a klasicku kolofoniu a o "prepalovani" viem rozpravat hodiny... :-)

Aby si zle nerozumel, ja chapem Tvoje nadsenie a ta spajkovacka moze byt ozaj luxusna a praca s nou prijemna, ale ja osobne sa radsej uspokojim so slusnou "obycajnou" spoajkovacou a miniem tych 300 ojri naviac na nieco ine, najma ked spajkovacku pouzivam priemerne raz za tyzdem.

> Posielal som linku na schemu zdroja, nie je tam nic len obycajny oscilator a jednotranzistorovy zosilnovac. K tomu sa kupi pero za 70 a tri hroty po 20 a mame superluxusnu
> pajkovacku :-)

Vies dobre, ze to nie je len o scheme a uz vobec nie o suciastkach. Neviem, kolki okrem Teba tu maju skusenosti s takymito vykonmi a frekvenciami a pristup k materialom a technike tak, aby zvladli konstrukciu niecoho takehoto za casovy ekvivalent tych 300-400 ojri, a aby to aj nevysielalo na vsetkych harmonickych aj nikoho nezabilo a aj bolo pouzitelne (t.j. aby to bolo slusne zakrabicovane). Netvrdim, ze je to raketova technika, ale "evil is in the details".

wek