TOTAL OT: Vzdělání a budoucnost

Miroslav Mraz mraz na seznam.cz
Pondělí Duben 11 14:18:38 CEST 2011

Ale zase na druhou stranu je dnes možné získat na VŠ kvalitní vědomosti.
Když srovnám např. sylabus prof. Kulhánka s tím, jak jsme se učili ve 4.
ročníku fyziku pevné fáze jejíž podstatnou částí je právě kvantová
mechanika, tak je to nebe a dudy. Tehdejší studijní materiály mi dnes
připadají zmatené, bazírují na matematických definicích v nichž se
ztrácí podstata problému. A to nejsou žádné výsledky nejnovějšího
výzkumu, ale už tehdy 50 let stará teorie. Kulhánek hned v úvodu
vystihuje podstatu - nesnažit se chápat, jak to ve skutečnosti funguje
ale brát to jen jako matematický aparát, který umožňuje poměrně dobře
řešit praktické problémy. Uvádí hned několik pochopitelných příkladů.
Celá kvantová mechanika je lépe pochopitelná, pokud předem znáte
klasickou teoretickou mechaniku založenou na veličině zvané akce. Celou
tuto významnou kapitolu fyziky nám ale škola zatajila.
Ono vůbec předmět Materiály a technologie v 1. ročníku FELu a pan
profesor Drápal, operující pojmy, které nám byly vysvětleny (pokud
vůbec) až v pozdějších semestrech lze pochopit jen jako síto,
prosévající zrno od plev.

Mrazík