RE:Vyuka elektroniky - kapacita

j.Krajinka na seznam.cz j.Krajinka na seznam.cz
Čtvrtek Říjen 28 13:54:28 CEST 2010


Ono to zacina byt  o nasem skolstvi a jeho kvalite. To ma opet nekolik rovin, dovolim si nastinit tri, bohuzel vsechny vedou cim dam tim vice do pekla.

Nase skolstvi dlouhodove, tedy jiz za komancu ,jak jsem ho zazil ja a asi i drive trpi biflovanim vedomosti bez kontextu, tedy z pohledu pedagogiky bez pochopeni toho jak funguje lidsky mozek.  Vysledek zaci si nepamatuji, nemaji zasazeno v kontextu, neumi pouzit.

Ucitele, v rade pripadu uci to co si preceti v jedne jedine knize a sami v problematice nemaji sirsi prehled a nadhled.

Priklad obojiho. Kolega v ramci nejake studie dotazoval nekolik set stredoskolaku a nekolik desitek ucitleu. Bylo to az k placi, 
jednoducha otazka, co je zlata bula sicilska, proc je zlata a proc sicilska. Aniz bych to nejak pitval, ale kdyz vysokoskolsky vzdelany ucitel dejepisu uvede, Sicilska je protoze byla sepsana na Sicilii nelze se pak divit, ze to co vyprodukuje nevi nic , tedy maximalne ti lepsi si vzpomenou na 1212, coz je spise informace pro informaci.

Dalsi rovinou je inflace vzdelani, z nejakeho duvodu se pozaduji nesmyslne kvoty. Zdravotni sestra leta vystacila se stredni, dnes nesmyslne vyzaduji BC, atp. Bohužel VŠ tak jak ji chapala prvni republika a treba jeste i povetsinou statni VŠ za komunistu by mela byt nejake elita naroda, tedy neco co je schopno zvladnout pouze male procento lidi. Pokud system postavim na vykon a pocty,  musi jit logicky kvalita dolu. 

Kvalita populace. Je zajimave, u krav naprosto bez problemu slechtime stado a nikdo si netroufne tvrdit, ze nekvalitni krava s nekvalitnim a rachitickym bykem nejspise neda kvalitni tele. Bohuzel u lidi nekdo v 60. letech prisel s vedecky chybnou myslenkou, ze lide a rasy si jsou rovni  a z teto chybne premisy se stalo bozi prikazani.  Vysledek me dite ma vysokou pravdepodobnost, ze na ZS chytne ve tride par cikanu, ktere jsou zcela nevdelatelni, ale nemohou propadnout a tim utrpi i cast jejich vzdelani, tedy toho co jim da skola. Prikladem budiz americke skolstvi. Nejvetsim proglemem segregovaneho americkeho skolstvi v 60 letech bylo hazeni houbou o prestavkach. Dnes ma rodina na vyber dve moznosti, bud dite financne segreguje do soukrome skoly nebo mu koupi nepristrelnou vestu, aby ve skole prezil a vedomosti mu da doma sam. Nejhorsi na tom je , ze system je nastaven tak, ze nejvice se mnozi prave ti ....

Jirka


>On mozna bude zakopany pes nekde jinde, protoze to vidim z druhe strany,
jsem ucitel na stredni skole elektro.
Plno vedomosti u nas zaci berou jako prutokovou metodou, kterou je
potreba mit v pameti tak asi 1 den a pak to neni potreba. Proto kdyz
chcete navazat na nejake zakladni vedomosti tak nemate na co. Temer
kazdy den se s tim setkavam. Jak chcete vysvetlit stabilizator, kdz zaci
probrali prutokove vse v teorii ale kdyz v dilnach na to chcete navazat
tak vi ze je nejaka dioda a to je vse, ale jak to funguje a ze je tam
ubytek tak je to uz moc. Takze jakakoliv nazornost konci odchodem s
mistnosti kantora a veskere vedomosti mizi do ...

Jeste lepe je to videt kdyz se pokousim vysvetlit na konci tretiho
rocniku maturitniho oboru secitani dvou cisel podsebou treba 27+8. Z
deseti si vetsinou vypomene jeden nebo maximalne dva jak se to dela
(ucivo 1-2 tridy ZS). Znovu vysvetlim jak se to pocita, ale vetsinou tak
pulka zaku nema o to zajem. Potom vysvetlim jak se pri stejnem pricipu
pocita v sestnactkove soustave a zkousi secist dve cisla. Vetsinou tak
ctyri vedi nebo tusi jak pocitat a zbytek prutokem tvrdi ze nevi jak na
to a ze to nepochopili a ze je to slozity a ze to brali strasne davno a
proto to neumi a dalsi vymluvy ....

Kdo nechce tak zadna nazornost nepomuze, asi jedine stare osvedcene
ukazovatko a jeho nespravne pouziti. Potom si urcite vzpomenou i ti co
nic nevedi a hlavne si to i zapamatuji (vlastni zkusenost)

JL



Další informace o konferenci Hw-list