Re: Elektromobily

Pavel Hudeček edizon na seznam.cz
Pondělí Listopad 22 00:42:38 CET 2010

Shodou okolností jsem v práci nedávno vyvíjel balancer pro velké LiFeYPO4. Zákazníka jsem se ptal na podrobnosti a výsledkem bylo zjištění, že je to do elektromobilů. Na dotaz, kolik by stálo 100 kWh v takových baterkách a jak daleko se na to dojede, odpověděl, že 100 je zbytečně moc, jemu stačí 20 kWh, přičemž elektromobilem jezdí každý den, takže dobře ví, o čem píše. Má to ve starém VW CityStormer, který koupil levně s již zničenými NiMH. Další známí prý také používají 20-24 kWh.

Na 1 kWh vychází dojezd 6-10 km, cena 300 eur, hmotnost 11 kg. Velmi mě ale překvapila životnost, která při běžném použití vychází 5-8 tisíc cyklů, tzn. odpis na prošlou kWh jen něco přes 1 Kč a baterie vydrží mnoho let.

Prakticky jde jen o to, že takový elektromobil je vhodný pro jiné účely, než si představuje třeba autor článku. Je to asi jako napsat o tom, že zednické kolečko je na houby, protože se nehodí na odvoz tety do 20 km vzdálené vesnice:-)

Když někdo jezdí elektromobilem do práce, na nákupy a s dětmi do školy, vůbec ho netrápí nabíjení přes noc. Naopak ocení, že nemusí jezdit k benzínce. Prostě zajede k domu, zapojí šňůru do zásuvky na zdi a dál nic neřeší. O víkendu na chatu si samozřejmě vezme druhé auto. No a do Paříže poletí letadlem - lepší výhled a žádné otravování v koloně:-)

Odkaz co jsem od něj dostal: http://www.yttrium-power.com/ (akumon je to co jsme vyvíjeli)
a pak ještě poslal odkaz na nějakou českou stránku, kde je popsáno co obnášela ta přestavba, ale mám to v pracovním mailu.

PH