Poraďte reprobedny

Pavel Troller patrol na sinus.cz
Středa Listopad 10 14:06:42 CET 2010

Zdravím,
  děkuji za všechny odpovědi. Odpovím souhrnně na tento mail, ale budu reagovat
i na některé připomínky z ostatních.

> Mate lampovy zesilovac 2x70W, v jakem zapojeni, ma to vystupni trafo atd?
> To je totiz to o co jde v prve rade,

Není třeba chodit daleko, jsou to známé výrobky, mám tu 2x Tesla Music 130, tj.
něco kolem 100W sinus, 130 hudební, 4x EL34, 2 dvojčinné stupně ve třídě B
v můstku, výstupní trafo samozřejmě ano, a dále pak by tu ještě byla dvojička
Music 70 stejného výrobce :-), tj. cca poloviční parametry, jeden dvojčinný
stupeň ve třídě B. Ty 70tky mám "vymazlené" - nové elky, nové elyty, anodové
elyty mají skoro 2x kapacitu původních, takže udrží špičkový výkon o dost déle
než originál. Ty bedny jsem uvažoval spíše pro ně, ty 130tky zatím nemám
zrepasované (ono přeci jen koupit dneska 2x matched quad EL34 taky není žádná
láce) no a když budou a pustím je do stejných beden, bude tam prostě výkonová
rezerva :-). Hrát budou v klasickém cihlovém činžáku, naštěstí v rohovém
pokoji dosti velkém (3.5m strop, plocha nějakých 90 m2) a na každou stranu je
další místnost stejného bytu, takže sousedi nejsou těsně přes zeď a mám
vyzkoušeno, že strop i podlaha tlumí celkem dobře :-).

> Za 10k Kc nemuzete koupit 3pasmove bedny, ktere budou hrat s elektonkovym zesilovacem jinak nez spatne, duvodem bude vyhybka a reproduktor.
> Obecne plati, ze dnes se oboji navrhuje na tranzistorovy zesilovac, tedy zesilovac s nejakou dynamikou na relativnim prebytkem vykonu tudiz reproduktory jsou nechanicky tlumeny a filtry prvniho radu ve vyhybkach maji nejake vlastnosti. Kdyz k tomu doplnite vas cenovy limit jste v ri...

Zde jsem asi nesprávně specifikoval své cíle. Nehodlám jít kupovat _nové_
_moderní_ bedny někam do Datartu či kdoví kam. Zajímala mne právě ta zkušenost,
že třeba staré české studiové bedny jsou použitelné. Pamatuji na jedny - měli
jsme je v ODPM, když jsem tam dělal kdysi vedoucího, bylo to v 80. letech
a byly vyřazené z rozhlasu. Byly aktivní, až moc velké (skoro jako šatník) a
po pravdě řečeno mi jejich zvuk nepřišel úplně super - basy ano, ale výšky byly
trochu zastřené a takové "matné". Nejsem si jist, zda tweetry náhodou nebyly
elektrostatické. Každopádně to nemělo výhybku, ale samostatné konce pro každé
pásmo a ten výškový mi připadal, že mu právě chybí výstupní trafo, proto
usuzuji na tu statiku.

Ta cena tedy rovněž nebyla myšlena za nové boxy, ale právě za nějaké ala Aukro
nebo Ebay (zde bude dražší doprava, tak nevím) či jiné "náhodné příležitosti".
Prostě aby člověk věděl, po čem koukat a na co zase nenaletět. A třeba to někdo
bude prodávat levně, protože mu to nebude hrát dobře s jeho moderním tvrdým
V-FETem.

> [...]
> to jsou bedny za cca 25k Kc tedy vice nez dvojnasobek vaseho limitu, maji impedanci 8ohmu ,ale nejnizsi bod impedance 3Ohmy, tudiz s lampovymi zesilovaci prakticky nepouzitelne, duvod vyhybka je udelana tak jak je udelana a reproduktory jsou jake jsou, tranzistotovy zesilovac to zkousne, elktronkovy take, ale neco, nejspise stredy budou  super a neco, nejspise basy tam nebudou.
> Elektronkove zesilovace maji zpravidla maly vykon (proto muj dotaz na 2x70W) a proto vyzaduji citlive tedy malo tlumene reproduktory.

No, myslím, že výkon těchto je pro bytový poslech přeci jen dostačující, byly
původně určeny pro ozvučování kulturních domů, divadel a jiných (tak jsem se
s nimi taky seznámil, jako kluk jsem byl přinucen jít do divadelního kroužku
a už napodruhé jsem se tam těšil - dělal jsem tam zvukaře :-))) ). Měli tam
ještě Mono50, ta není vhodná pro svůj 100V only výstup (mám taky jednu, ale
jen spíše jako nostalgický exponát) a taky nějaké české bedny, které už si
bohužel nepamatuji, ale ty byly taky právě dělané na 100V. Pak jedna ta
50tka shořela a dostali jsme 70tku, která taky umí 100V, takže s bednou problém
nebyl. Mikrofonní vstupy více šuměly (nojo, no, tranzistory...), ale linkový
vstup jde jen přes dvoutransistorový korektor prakticky bez zesílení a pak už
hurá do skla :-), takže mi to nevadí, ty mikro vstupy nebudu běžně používat
a nadto by se daly taky ještě modernizovat.

> Super reseni jsou horny tedy jeden siropasmovy reprak a k nemu trouba jak ze stareho gramce. Dela treba http://www.lowtherloudspeakers.co.uk/ , ale reprobedny jsou tak o rad az dva nad vasim limitem.

Aha, vida. Poohlédnu se na tom ebayi, třeba něco náhodou bude. Kolega takhle
koupil špičkové klávesy Kawai za cenu dětské samohrajky :-).

> Pavel

Zdraví taky Pavel :-)