re: OT: LHC - udávání luminosity ?

Daniel VALUCH daniel.valuch na orange.fr
Neděle Květen 16 21:10:19 CEST 2010

luminozita je len to co sa udava v jednotkach cm^-2 s^-1, alebo v starsich b^-1 s^-1.
To co obieha teraz v LHC je v rade 10^28, uz chyba len posunut to na nominalnych 10^34 :-) Ak sa dobre pamatam luminozita rastie linearne s
poctom bunchov (to je to za sekundu) a s druhou mocninou poctu protonov v jednom bunchi (hustota resp. ten centimeter stvorcovy).
Potom by nam mal Higgs vyskocit kazdych zhruba 1000 sekund (uz neviem najst ten pekny graf).
Mimochodom kazdu chvilu by mal zacat historicky prvy ramp s nominalnym poctom protonov v bunchi. Celkom pekne sa to zvysuje, ked sa zacinalo s
1 pilot bunchom experimenty videli kolizie zhruba 50Hz, ked sa urobil squeeze (zahustenie a zaostrenie v mieste experimentov) vyskocili na nejakych
250-500Hz, vcera so 6 squeeznutymi bunchami boli niekde na 1.5kHz. S nominalnou intenzitou by sa to malo dostat na jednotky-desiatky kHz. Ale
do 40MHz je este cesta daleka :-)
b.