OT: LHC - udávání luminosity ?

Pavel Troller patrol na sinus.cz
Sobota Květen 15 17:42:18 CEST 2010

Zdravím,
  tak je další rekord, právě se vozí 2x6 bunchů o celkové intenzitě přes
1.3E11, urychleno na 3.5 TeV a squeeznuto na 2m. Fyzikové mají hody :-).
  Zjistil jsem však, že mi není jasné udávání luminosity. Zatím jsem stačil
detekovat 3 různé zápisy luminosity.
  1) Na Vistaru LHC_OPERATION se udává "Instantaneous Luminosity", což bývá
     číslo v řádu setin (exponent -2), např. Atlas má nyní 6.141E-2. Rozměr
     jednotky bohužel chybí.
  2) Např. v Elogbooku na obrázku ze dneška v 17:22 je vidět na grafu
     "Mean Luminosity", což je číslo v řádu stovek. To bych chápal jako počet
     kolizí za sekundu, přijde mi to takové hodnotou odpovídající :-).
  3) V různých jiných zdrojích, např. v dnešní presentaci z porady v 9:00, je
     udávána luminosita v řádu 3E28 cm-2s-1.
  Přiznám se, že mi není jasné, jaký je mezi těmito vyjádřeními vztah a jak
např. převést jedno na druhé. Stačilo by mi např. přepočítat ty setiny z bodu
1 na počet kolizí za sekundu. Divím se, že všemu tomu se říká luminosita,
ačkoliv bych řekl, že "každý pes, jiná ves". Představte si, kdyby takhle někdo
udával třeba napětí :-).
  Zdraví Pavel.