invertujuci operak

j s jarin.hw na gmail.com
Úterý Květen 11 14:11:20 CEST 2010

Ten operak nikdy v zivote nebude vediet, ze na druhom konci odporu,
ktory ma pripojeny na invertujuci vstup, je nejake zaporne napatie. Na
tomto pine sa predsa bude drzat nulove napatie (virtualna zem),
pretoze neinvertujuci vstup je pripojeny na skutocnu zem. Tak by to
bolo, ak by situacia bola natolko jednoducha, ze je operak skutocne
idealne rail to rail - na vstupe.

Realita je taka, ze operak s neidealnymi rail-to-rial vstupmi bude
"vidiet" rovnake napatie, ci na niektorom jeho vstupe bude napatie 0mV
alebo 1mV. Cize ak z rail-to-rail operaku napajaneho jednym napajacim
napatim urobite invertujuci zosilnovac s uzemnenym neinvertujucim
vstupom (teda s rovnakym potencialom ako ma Vss napajania operaku),
malo by to fungovat a podla vlastnosti operaku aj "celkom dobre" alebo
aj mozno "pomerne zle" :-) teoreticky sa moze vyskytnut sklon ku
kmitaniu a podobne.
Ale skutocnost je taka, ze nieco taketo sa pouziva. Napriklad v
datasheete mojho oblubeneho OZ MCP6021 je aplikacia fotodiody, ktora
tlaci "zaporny" prud do inverujuceho vstupu operaku - kam samozrejme
prud nemoze tiect - a tento prud je kompenzovany "kladnym" prudom
tecucim z vystupu operaku - teda prevodnik prud/napatie, vo svojej
podstate je to zaklad invertujuceho zosilnovaca napatia ako ho
planujete zapojit Vy.

Takze resume je take, ze _asi_ to bude fungovat.
To som pomohol, co? :-)

J.S.