jak přepínat nf signál ze dvou přijímačů ??

jan.kuba honza.kuba na gmail.com
Pondělí Květen 10 22:04:29 CEST 2010

Mám tu takový problém. Mám dva stejné FM přijímače na stejném RX
kmitočtu. Každý má svoji anténu.
Antény jsou různě umístěné v prostoru ( diverzita) .
Potřebuji z obou přijímačů jeden nf signál a to takový, který je
kvalitnější.
Kvalitnější je určitě  ten, který je silnější  - oba přijímače mají
vyvedeny signál S-metru cca 0,1- 5V, přičemž těch 100mV
odpovídá napětí na vstupu přijímače cca 0,1 microV a těch 5V je zhruba
S9 +50dB.
Potřebuji navrhnout obvod, který bude  na základě napětí z S-metru
hlídat obě úrovně a přepne na ten přijímač, který
má silnější signál.  Jde o eliminaci mobil - efektu při přijmu signálu.
Pokud jsou signály obou přijímačů větší než cca S5 ( cca 2V na S-metr
výsupu ) není třeba už přepínat a vybírat  a je možno vzít nf signál z
libovolného přijímače protože už je dostatečně kvalitní ( rozdíl odstupu
s/š je u signálu s úrovní S5  a S 9 + 10dB  prakticky stejný )
Mám tam teď jednoduchou logiku s tranzistory  a s relé. Emitory těch T
jsou "plovoucí" a pověšeny na cca 0,6V aby spínaly už při oněch 100mV
napětí na bázi.
Ale pracuje to  silně neuspokojivě :-(  Prostě  to je takový první pokus.
 Hlavně tam chybí nějaká hystereze aby to nepřepínalo sem a tam když
jsou signály stejné - podobné . A to relé je také nevyhovující,
pte je to přepnutí slyšet. ( ta díra než přeskočí kontakt je rušivá).
Nakopne mě někdo správným směrem? Co použít nějaký analogový přepínač
typu 4053 atd?
Jak vyřešit hysterezi při přepínání signálů? Nebude lepší odvodit
přepínání z úrovně šumu ( SQ ?? ) než z údaje s-metru?
Třeba přepínání stanic u autorádia s RDS funguje naprosto perfektně,
prakticky člověk pozná jen změnu hlasitosti, protože
FM VKV vysílače se stejným programem mají každý jiný zdvih. Žádné
lupance, rušivé efekty atd....prostě to hraje a pak to zas hraje :-)
Nikde jsem nenašel jak je to řešené tam.
Dále by se mi líbil nějaký obvod, který dokáže úroveň na vstupu
přijímače ( S-metr signál)  převést do hlasové podoby.
Co nějaký mluvicí voltmetr? Celé by se to zjednodušilo.
Dík za nápady.
JaKub