OT: Problém s reklamací disku

Pavel Troller patrol na sinus.cz
Pátek Květen 7 08:16:07 CEST 2010

> Zavada vypada na problem s analogovou casti disku, zde obcas pomuze disk
> zmrazit a pak zkusit data precist, tedy, pokud se chcete pokusit dostat se k
> fotkam vrazte disk v nejakem pytliku na par hodin do mrazaku, pak pripojte
> (stale v uzavrenem pytliku, kvuli vlhkosti) a zkuste zda neco neprectete.
>
> PN

Zdravím,
   protože už nemám celkem co ztratit (viz můj příspěvek o tom, že porucha
progresovala do stavu, že už nejde namountit žádný filesystem), zkusil jsem
včera teplotní zkoušky.
   - Při provozu těsně po zapnutí (SMART hlásisl 22C) jsem si poznačil první
sektor, při kterém se disk zavaří
   - Dále jsem disk cca 2 hodiny točil naprázdno, teplota se zvýšila na 43C,
při zkoušce se disk zavařil na tomtéž sektoru.
   - Poté byl disk ponechán k vychladnutí (přes noc) a ráno dle rady pečlivě
zapytlíkován a utěsněn a uložen na hodinu k ledu na -18C. Po vytažení a
zapnutí bylo slyšet, že disk se rozbíhá, ale velmi pomalu, a po cca 10
sekundách toho nechal. Nebyl dále trápen, bylo počkáno 5 minut a pokus
opakován. Rozběh nyní proběhl o něco rychleji a nakonec i úspěšně, ale dále
disk jen klepal hlavami tam a zpět a nebyl schopen se inicializovat. Byla mu
dána další 5minutovka na zahřátí :-). Poté disk ještě asi 3x zaklepal a
ustálil se ve funkci. Čtecí zkouška však selhala na identickém sektoru jako
v předchozích případech.
  Výsledek testu je tedy následující:
  - Prokázáno, že tento druh závady není teplotně závislý
  - Ve SMART inkrementován counter "SpinUp Fail" (dříve byl 0, nyní 1)
  - Ve SMART zaznamenáno v historii teploty maximum 65529 C :-))). Nevím, zda
to je chyba smartctl, který neví, že položka je signed a vypisuje ji jako
unsigned, nebo zda je to chyba firmware disku. Ale protože tam má snad být
MAXIMÁLNÍ teplota, tuším, že disk by tam zápornou teplotu nezapisoval, takže
spíše asi to bude chyba disku...
  Jsem ale zvědav, zda mi ten disk s těmito hodnotami ve SMART ještě uznají
k reklamaci :-).
  Jinak jako hlavní problém té závady vidím, že disk prostě při prvním pokusu
o čtení (dříve to byl jen zápis) vadného sektoru zcela zmrzne a dále již vůbec
nekomunikuje. Bylo to ověřeno hned několika způsoby - přímo přes SATA (kernel
se snaží velmi mnoha způsoby disk opět oživit, vše selhává) i přes USB adapter,
zde nepomůže ani odpojení a znovupřipojení USB, ani přes adaptér se k disku
nelze dostat, neidentifikuje se ani, musí se mu prostě vypnout a zapnout
napájení. Proto je v podstatě jakýkoliv pokus o záchranu alespoň části dat,
která ještě na disku zbyla, velmi problematický. Ale alespoň už nemám mnoho
starostí s původním tématem mého dotazu - myslím, že tohle už mohu reklamovat
celkem bez obav, že mi z toho disku někdo něco ukradne :-).

Zdraví Pavel.