Problem s ND

Petr Zahradnik clexpert@clexpert.cz
Neděle Březen 28 17:41:29 CEST 2010

Původní zpráva ze dne 28.3.2010 od Michal HW:

> O cinske mene se dlouho hovori, treba tady:

Nejsem ekonom a tomuhle nerozumím. Jen vím, kolik v naši zemi a
potažmo v celé EU máme úředníků, které musíme živit, jak šílenou tu
máme byrokracii, která nám ztěžuje práci, jaké všechny nesmysly nám tu
nařizují, co za zmetky nám tu vládne, jaké zmetky produkují (zákony),
jak nás okrádají apod. Takže nevidím důvod, proč by to nemohlo být
levnější.

> Ja se nebranim pokroku.

Jakto? Psal jsi o řemeslné zručnosti. Přitom já znám spoustu lidí,
kteří si nechtějí opravovat staré věci. Prostě nechtějí.

Když si koupím notebook se tříletou zárukou a budu ho aktivně
používat, stejně za ty tři roky už bude na prd. Nemá už ani cenu do
něj kupovat nové akumulátory, protože už bude technologicky zastaralý,
takže si koupím nový, opět se zárukou.

> Vadi mi vyhazovani novych veci u kterych se zkazila nejaka drobnost.

Nová věc je v záruce a tak přece se nic nevyhazuje, ale reklamuje.
Jestli už je po záruce, pak to není nová věc.

> To neni pokrok to je cesta do pekel - zbytecne plytvani energii,
> lidskou praci a surovinami.

Ale jak jsi na tohle přišel? Jak můžeš tvrdit, že k opravě notebooku
je potřeba méně energie, méně práce a méně surovin než k výrobě
nového? Uvědom si, že tu součást(ku) musíš tak jako tak vyrobit, musíš
ji několikrát zabalit a přebalit, několikrát zaevidovat, několikrát
vyfakturovat, několikrát přepravit přes mnoho skladů a přes půlku
světa, musíš ji někde skladovat, pak dopravit až na stůl, musíš si
nakoupit vybavení na její použití, musíš ji vyměnit, také tu závadu
zjistit, sehnat dokumentaci. Tohle všechno podle mého názoru stojí
daleko víc energie a nákladů, než stojí notebook, když se vyrobí ve
velkém množství.

Uvědom si, že ty vycházíš z toho, že vybavení máš, energie nevidíš a
svůj čas nepočítáš. Kdybys to ovšem všechno spočítal, tak najednou
zjistíš, že takovéhle samo-domo bastlení je drahé jako prase oproti
Číně, kde z linky vyjede sto tisíc stejných počítačů.

Jistě, že třeba vyměnit si kolo na silnici s tímhle nemůžeš srovnávat,
to zvládne i ženská, když si stopne někoho, kdo to umí. Ale xenonové
světlo už si třeba na silnici nevyměníš. A když budeš top manager v
obleku za 50 tisíc, tak pod to auto taky nepolezeš. Přitom by sis taky
mohl oblek sundat, svléknout se do trenýrek a to kolo vyměnit. Jenže
ty víc peněz vyděláš, když nebudeš svým časem plýtvat na výměnu kola a
než přijede servis vyměnit kolo, případně než ti přistaví náhradní
vozidlo, vyděláš nějaké peníze na tom notebooku nebo telefonem.

Ono i v té době našich praprarodičů si každý nedělal všechno sám. Když
se ti polámalo kolo od vozu, tak sis ho prostě neopravil, stejně jako
sis neopravil pec nebo třeba boty. To vždycky dělal někdo jiný, třeba
kolář, pecař nebo švec. A ani on sám nedělal všechno, třeba nevyráběl
kola ze stromu, ale nakoupil dřevo již připravené, nepálil cihly do
pece apod. Dnes také servis pracuje s nějakými komponentami a také si
dáváš normálně věci do servisu, abys je měl opravené. To je přece
normální věc, tak to vždycky fungovalo.

A když ty boty opravit nešly, tak jsi je vyhodil a koupil nové. Dnes
je to o tom, že práce jednotlivce je drazší než práce výrobní linky.
To dříve nebylo, protože dříve byli jen ti jednotlivci. Nemusím ti
snad vysvětlovat, že automatický osazovací automat vyplivne hotovou
základní desku notebooku tak rychle, že se ani nestačíš pořádně
rozkoukat, a že náklady na výrobu takové desky včetně součástek
nakoupených ve velkém množství budou daleko nižší, než náklady na
opravu jakékoliv její části člověkem, který tomu rozumí. Tomu já ale
neříkám plýtvání.

A temín plýtvání lidskou prací v EU vůbec neznám, tady se opravdu
nikdo nepředře, to si buď jistý :-)

> A taky nevim proc bych mel za kazdou pokazenou drobnost platit,

Aha :-)

> navic se zda ze nekteri vyrobci zavady delaji schvalne.

Když se to jen zdá, tak to není prokázané. Pokud je to prokázané, pak
se můžeš bránit.

> A jeste se stava clovek strasne zavisly na technologii a servisu.
> Ono ne vzdy a ne vsude je dostupny opravar nebo servisni stredisko a
> na spouste mist neni ani signal aby si clovek zavolal pro pomoc.
> Predstavte si chatu, prijezd 15km po lesnich cestach. Mobil tam
> spise nefunguje nez funguje. (Ze super telefonama jste v totalne v
> haji, ty tam nejdou vubec.) A chytnete defekt. Protoze jste
> "pokrokovy" clovek, tak si zavolate servis. Co Vam asi reknou? Jak
> tam trefi? Maji na to auto, aby tam dojeli?

Výměna kola je specifická činnost. Asi tak jako že když jsi velmi
závislý na počítači, máš počítačů několik, několik klávesnic, několik
myší, několik monitorů, několik tiskáren. Tak jako máš v autě rezervní
kolo. Jenže když to kolo píchneš, tj. máš poškozenou pneumatiku, tak
si ji taky nebudeš opravovat sám. Kolo vyměníš za rezervu, dojedeš do
pneuservisu a tam ti tu pneumatiku opraví a přehodí. Je to tak, nebo
si pneumatiku budeš nějak lepit na té chalupě? Pak je ovšem otázkou,
co to udělá, až vyjedeš z lesní cesty na dálnici a pošupeš si to
rychlostí 130 km/h na samo-domo zalepené pneumatice.

Petr Zahradník, počítačový expert

Petr Zahradník, Computer Laboratory
Obvodová 740/14, 400 07 Ústí nad Labem
telefony: 910 256 000, 910 80 60 40, 475 501 627, mobil: 602 409 601
ICQ: 21215917, Live: clexpert@clexpert.cz, Skype: callto://clexpert