vzorkovaci kmitocet osciloskopu

Miroslav Mraz mraz@seznam.cz
Pondělí Březen 8 23:01:19 CET 2010

To jsem ještě chtěl doplnit, ale vyrušili mě nějakou prací. Takže - ono
ten vzorkovací kmitočet 1Gs/s bývá jen marketingový trik. V praxi to
funguje tak, že se pro periodické signály vzorkuje na mnohem nižší
průměrné frekvenci s (pseudo)náhodnou periodou a výsledné zobrazení se z
toho rekonstruuje výpočtem. No a jak píšete, reálná vzorkovací frekvence
pro jednorázový děj je třeba jen 20 MHz. U některých přístrojů se také
udává fs pro jednorázový děj a periodický signál jako dvě různé (a velmi
rozdílné) hodnoty, protože pro periodický signál se vychází spíš z
analogové šířky pásma D/A převodníku a minimální změny vzorkovací
periody.
Další problém, který se mi povedlo zachytit (právě u Tek, typ si
nepamatuju, možná to byla jen chybka firmware) je, že při delší časové
základně se vybírá jen jeden vzorek z mnoha a na ostatní se kašle. Takže
aliasing jak vyšitý. Kdyby se počítal průměr, k tomuto jevu by
nedocházelo. Pokud o tom nevíte, naměříte naprosté nesmysly. Jo vyrobit
kvalitní digitální osciloskop není sranda. Taky jsem to po pár letech
vzdal, je to moc práce, ale za ty zkušenosti to docela stálo.

Mrazík