vzorkovaci kmitocet osciloskopu

Pondělí Březen 8 22:20:50 CET 2010

Děkuju za vysvětlení. Já jen že mám doma stařičký Tektronix 2230, který sice
chodí do 100 MHz, ale vzorkuje snad na 20 MHz :-) Když chci chytit rychlejší
jednorázový děj, musím ho třeba 20x zopakovat a koukám, jak se postupně body
na obrazovce zahušťují. Když je ten děj periodický, přepínám to do
analogového režimu. Tam to kreslí vždycky dobře...
Anděl

----- Original Message -----
From: "Miroslav Mraz" <mraz@seznam.cz>
To: "HW-news" <hw-list@list.hw.cz>
Sent: Monday, March 08, 2010 8:06 PM
Subject: Re: vzorkovaci kmitocet osciloskopu

Problém vzorkovací frekvence (fs) vs. šířka pásma osciloskopu (fb) je
opravdu trochu složitější. Kdysi jsem chtěl něco takového postavit,
takže jsem se tím trochu hlouběji zabýval. Jedna věc je, jaká data
navzorkujeme a druhá co z toho můžeme vidět na obrazovce (a tedy jaký
byl původní signál). Pokud to pouze pospojujeme lomenou čárou pak při
málo vzorcích na periodu opravdu nemáme představu o tom, jak vypadal
původní signál. Kubická spline interpolace je o něco lepší, ale ani to
není ono, snaží se totiž aby naměřená data byla přesně na zobrazené
křivce. Nejlepší je aproximace na minimální střední kvadratickou
odchylku a to je (kupodivu) právě Fourierova transformace. No a už jsme
u toho, co tu píše Balu - data pro fs/2 a výš nemáme (Nyquistův teorém)
a tak budeme přepokládat, že na vyšších frekvencích nic není, takže
doplníme nuly, aby zpětná transformace dala dostatek dat pro hladké
zobrazení. Analogový osciloskop ale má "nějaká data" i na frekvencích
vyšších než je jeho fb. Je otázka nakolik jsou tato data relevantní pro
měření. Takže opravdu platí, že fs > 2*fb, čím víc, tím líp, ale co je
nad fb je vždy v nejlepším případě kvalifikovaný odhad (lépe řečeno
věštění z křišťálové koule je přesnější).

Mrazík