Laboratorni zdroj z minuleho tydne

Pavel Hudecek phudecek@tiscali.cz
Pátek Březen 5 15:13:32 CET 2010

No je fakt, že se bavíme o dost rozdílných kategoriích. Ta moje zátěž
nepočítá s 16b přesností, zadavatel žádal 1 %. Tomu odpovídala konstrukce.
Další požadované parametry byly max 20 A, 70 V, 500 W, modulace PWM s
nastavitelnou hloubkou, střídou, kmitočtem do 10 kHz a ostrostí hran,
blbuvzdornost. Poslední parametr je nejzajímavější a při pokusech díky tomu
rostl počet tranzistorů. Např. když jich bylo 15, odešly po připojení na 5ti
12V akumulátorů v sérii. Po zvýšení počtu na 25 se již zátěž jevila jako
nezničitelná čímkoli s napětím do 80 V a víc jsme netestovali, protože pak
už zabíral varistor.

Konstrukce:
5 chladičů, na každém v řadě 5x BD911, každý pod emitorem 220m/1W. Odpory
končily na asi 15 mm širokém spoji. Jednotlivé chladiče byly propojeny
drátem 4 mm2 procházejícím skrz všechny DPS.
Na jednom chladiči byl navíc budící tranzistor IRF510, nebo něco takového.
Horní konce odporů byly spojeny odpry 1k do vstupu OZ na řízení proudu.

V případě Vaší koncepce nepochybuji o značně lepší přesnosti, ale taktéž
považuji za velmi pravděpodobné, že by po provedení testu s autobaterkami
odešlo všechno komplet, včetně OZ a DAC připojeného na IProg. Kdyby se
pojistka přesunula před varistor, odešel by asi jen tranzistor. Opravdu by
mě zajímalo, proč je zrovna takhle uprostřed:-)

PH

From: "Tomáš Tomáš" <tom.tore@seznam.cz>
Ja nerikal, ze to tak musi byt ja rikal, ze to tak mam, ta moje stavebnice s
dvema moduly v kazdem 4x viz dole, zvlada 60A / 300W a to treba i pulsne na
10kHz.
Nejdrive mi take pripadalo divne merit proud na kazdem odporu zvlast, ale je
otazkou zda jeden IC navic je slozitejsi nez resit jak spravne a presne
merit na odporu slozenem z x dalsich odporu atd.

Nevim jak to presne mate realizovane, ani si moc neumim predstavit
mechanicke provedeni tech 25T, ale v profi zatezich, ktere jsem videl to
resi tak jak to mam ja a ja si alibisticky rikal snad vedi proc :-).

http://www.uloz.to/4172966/schematic-prints11.pdf

>Nějak mi není jasné, proč by tam mělo být "8x ridici a snimaci OZ". Já tam
mám 25x T, 25x snímací/vyrovnávací odpor, 1x budící FET, 1x OZ na řízení
proudu a 2x OZ na další věci.

From: "Tomáš Tomáš" <tom.tore@seznam.cz>
Zatez. Souhlas, ja sam mam v zatezi sice jeden T, ale na 50W mi to stacilo,
principielne se to cele da rozsirit az na rekneme 8ks tranzistoru pro 300W
zatez, nicmen to by chtelo osadit 8x snimaci odpor a 8x ridici a snimaci OZ,
pojistka a z veci se stava jaderna ponorka. Rekl bych ze zatez mam dobre
propracovanou a na analogove casti neni moc co zlepsovat a smele se muze
rovnat profi zatezim z tisici dolarovych vysin. Problem galvanicke oddeleni,
teda neni, pokud se osadi vlastni ADC a DAC :-), cimz se vracime k
slozitosti a cene.