charakteristika zenerky BZV55 12V

j s jarin.hw na gmail.com
Pondělí Červen 21 11:13:40 CEST 2010

No takto.
Uz pri vyrobe kremika pre Zenerky sa da pomerne presne urcit, ake
zaverne napatie bude mat priemerna Zenerka. No ak sa po vyrobe zmeria
nejaka reprezentativna vzorka (niekolko stoviek kusov) z vyrobneho
lotu, zistite, ze ono je to aj tak celkom prirodzene "rozpliznute" do
pekneho Gaussovskeho klobuka.
Povedzme ked navarite 33V Zenerky, tak sa hybu medzi 32 a 34V, tam je
cca 90% dobrych kusov (nezaratal som tam vytaznost vyroby), cize same
o sebe je to dost presne (90% v 3% rozpati), ale tak ako tak sa diody
este triedia do podtried.
Tych zvysnych 10% sa vacsinou ponechava. Stava sa aj to, ze mate na
sklade mimotolerancne 7V5 diody a z nich sa daju vybrat 6V8 diody,
ktore inak 100% sedia s udajmi deklarovanymi v datasheete.

Inak uvarit vela diod s presnym napatim nie je az taka sranda ako sa
moze zdat, pretoze zaverne napatie kremiku, pokrajaneho na cipy je ine
ako zaverne napatie hotovych diod - mierne sa hybe po zapuzdreni. A
puzdra su rozlicne, takze jedna varka cipov v dvoch rozlicnych
puzdrach (rozlicne teploty a tlaky pri puzdreni) daju dve ine
priemerne napatia. Takze ten, kto vari kremik, musi mat odhad aj podla
toho, do akeho puzdra to pojde a podla toho hodnotu zaverneho napatia
umyselne strelit mimo.

Suma sumarum - diody sa daju uvarit pomerne presne, ale nie je to
jednoduche, tak sa to robi tak, ze sa to urobi najlepsie ako sa vie a
potom sa tak ako tak musi robit automaticke triedenie.

Takto sa to robi, resp. robilo sa pred cca 4-mi rokmi (ale tipujem, ze
sa to velmi nezmenilo) u jedneho velkeho vyrobcu svetoveho mena.

J.