charakteristika zenerky BZV55 12V

Pondělí Červen 21 00:29:34 CEST 2010

Od doby kdy jsem studoval, se asi cosi změnilo i v parametrech zenerek. Kdysi dělala Tesla zenerky tak, že cosi vyrobili a pak se zenerky třídily podle napětí.
http://katalogy.ic.cz/KZ241-12.html
Tolerance napětí byla o málo větší, než rozdíl sousedních hodnot ("bezodpadové třídění"). Teď zaručují 1% nebo 3% přesnost napětí a zenerky jsou v řadě E24. Znamená to, že se už předem dost přesně ví, jaké napětí zenerka bude mít?
Co pamatuju, zenerky měly dost kulatou charakteristiku, např. při proudu řádu uA bylo napětí třeba i o volt nižší. Měřil jsem zenerku BZV55 12V a při 11,8V měla už desetiny uA a to ještě převážně způsobené osvětlením. Dřív se říkalo, že kulatou charakteristiku způsobuje, že v každém místě je zenerovo napětí jiné. Teď to vypadá, že je všude stejné a zenerky jsou použitelné i při proudu jednotek uA. Máte podobné zkušenosti? Nebo jsem natrefil na pár obzvlášť povedených kousků? Naměženou charakteristiku jsem zapomněl ve firmě - budu jí mít zítra.

Anděl