Jedna bohuzel moje debata o PRIKONU a VYKONU

Jan Waclawek konfera na efton.sk
Sobota Červen 12 11:26:13 CEST 2010

A: To su ti, co maju realnu definovatelnu poziadavku, nevymykajucu sa od normalnych poziadaviek (aj ked to trebars moze byt technicky narocne, ale skutocna poziadavka je pomerne dobre popisatelna na zaklade sucasnych znalosti vedy a techniky), len ju nevedia poriadne definovat. Tam ich ta revizia poziadaviek ci spresenie zadania ci uz formou zositov a'la automotive alebo akokolvek inak dostane do nejakeho definitivneho stavu, s ktorym su vsetci spokojni, uz predtym, ako sa zacne samotna fyzicka robota.

B: Lenze co ja hovorim je, ze su ulohy, ktore zadavatel nepopise dobre preto, lebo v skutocnosti dobre popisatelne nie su, aspon nie so sucasnou znalostou veci. V Tvojom pripade by to bolo tak, ze fyzik pride za Tebou s tym, ze na experiment (ktoreho podstate Ty trebars ani poriadne nerozumies a nedokazes posudit, ci on tomu rozumie) bude vyzadovat VN zdroj s pravdepodobne velkou, mozno az mV presnostou. Nepovie Ti, lebo to zatial ani on sam nevie, ze ten zdroj nesmie byt umiestneny blizko experimentu. Ba dokonca ani on netusi, ze podstata experimentu bude vyzadovat moznost nastavovat zdroj s voltovou presnostou ale behom mikrosekundy. To vsetko sa vlastne dozviete az ked urobite prve pokusy a je tam riziko, ze bude treba cely zdroj prerobit odznova; to musite chapat obaja hned na zaciatku.

V mojom priklade s ajfounom je to trebars tak, ze ten priklad A: pred tymi 5 rokmi by prisiel za mnou nejaky XY s tym, ze chce foun s vodotryskom a to za korunu; pricom zositovou metodou prideme na to, ze potrebuje obycajny foun s grafickym (vtedy este CB) displejom na ktorom sa animuje vodotrysk, a chce ho za tie tri tisicky za ktore XyzTel kupuje tie mobily co dotuje a dava za korunu.

Priklad B je, ze pride za mnou Steve Jobs a povie, ze chce vyvinut foun co ma farebny velky displej a sa ovlada dotykom a na nom vselico chodi hore a dole, ale este presne nevie, co. Zositova metoda nemoze pomoct lebo sa to na nic existujuce moc nepodoba (nie je to v tomto pripade pravda, ale povedzme ze je). Tak sa dohodnete, ze sa urobi nejaky prototyp a ze potom sa uvidi. Z hladiska pana kolegu Kottasa je to neprijatelny Dzobs :-) ale ono to niekedy vyjde a v tom prave spociva podstata rizika.

Strucne povedane, zivot nie je ciernobiely.

JW