Mereni atmosferickeho tlaku - kalibrace?

Pavel Novotny novotny.pp na atlas.cz
Úterý Červen 1 10:26:43 CEST 2010

Otazka je jaka je realita a to co ukazuje merak.

1. MPX4115A ma podle vyrobce chybu (tlakovou)  +-1,5% tedy +-1500Pa, tu lze
eliminuvat jen tak, ze si vedle postavym jiny kalibrovany merak nebo mam
referencni tlak treba tech 100kPa privedu na cidlo a zmerim co mi z cidla
skutecne leze. Tim ziskam hodnotu Pressure Error, tu nelze zjistit jinak.
Pak je tam jeste cheba teploty cidla, tu lze castecne korigovat vypoctem
pokud zname teplotu okoli cidla, zajimava je az pri teplotach kolem nuly a
nize. Toto cele by se melo opakovat tak 1x rocne :-)

2.Chyba mericiho retezce. MPX je defakto mustek, tudiz vystupni napeti je
funkci vstupniho tedy bud to cele napajime z nejake , otazka je jak presne,
reference nebo si pred mereni zmerime i vstupni napeti. Pripomenme si,
5Pa=230uV, pokud tam dame jako reference MAX6138, nic presnejsiho co je
schopne dat 7mA 5V me nenapada, tato reference ma presnost 25ppm typicky
4ppm i tak to tedy ujizdi o 25uV/C respektive 125uV/C.
Druhou moznosti je zmerit napeti pred merenim tlaku, ale 5V/2^16= 76uV
pricemz AD7683 ma podle toho jaky to je grade INL typicky 1 respektive 3LSB,
tedy v A Grade hodi na mereni napeti chybu klidne 228uV.
V dalsi casti je otazna jak merim vystupni napeti, pokud ho merim primo tedy
pripojim vystup primo na ADC tak, cidlo meri 15kPa az 115kPa,
pricemz tomu odpovida napeti orientacne 0.2V az 4.8V, pokud pripojim primo
16bit ADC opet zde mam chybu 1 az 3LSB, LSB=76uV=1.6Pa.
Nejnizsi na zemi zanamenany tlak je je tusim 870hPa v CR 970hPa, nejvysi
1083.8hPa v CR 1055hPa, jinak receno pro CR vystacim s rezervou pokud budu
merit rozsah 950 az 1008hPa a vyjdeme z hodnot v DS bude tomu odpovidat
napeti cca 3.8 az 4.5V, potrebuji tedy delic, kterym vyrobim 3,8V a OZ pro
odecteni a zesileni rozdilu, je otazkou jakou to cele bude mit chybu, ale je
zde sance to udelat presnejsi nez je chyba ADC. Jsou zde i dalsi faktory,
ale asi to nema cenu moc resit,
Cidlo ujizdi v case a dost pochybuji, ze se nekdo venuje pravidelne
kalibraci techto cidel a jak RV poznamenal v sousednim vlaknu, date cidlo za
komin a ten vam udela klidne chybu 10Pa take :-)

PN