Vysielacky PMR

Jozef Racek Jozef_Racek@tempest.sk
Středa Leden 27 10:51:52 CET 2010

Dopisujem do textu.
> - Citlivost prijimace - je hezky ale zcela virtualni parametr, protoze
> rozhodujici po prijem je sumova brana alias SQUELCH - pokud je ta nastavena
> vysoko tak neuslysite nikoho - schvalne jak casto u PMR otevrete automaticky
> squelch a lovite signal v sumu - nikdy? - to znamena ze jste jeste se nikdy
> ani nepriblizili citlivosti prijimace (tim nerikam ze v citlivosti nejsou
> radove rozdily mezi vyrobky - jenom to znamena ze kdyz je squelch nastaveny
> na 10 uV tak je jedno jestli prijimac "papirove" chytne 0,5 uV nebo 2
> uV ) ... - cestou z tohoto ven je pouzivat CTCSS subtony

Squelch otvaram VZDY pri zapnuti (kazdej) vysielacky, ked nastavujem
kanal a nejaky cas min. 10 minut pocuvam sum na danom kanale, este pred
tym, ako prvy krat stlacim PTT.
Mozete ma oznacit za podivina, cudaka, a pod... Robil som to a budem to
robit aj dalej.

Bohuzial som technik a citlivost prijimaca ma zaujima celkom dost,
pretoze ak chcem ist na vacsiu vzdialenost, tak idem 100% bez Squelchu,
CTCSS, DCSa pod., teda s uplne otvorenou stanicou
Vysielacky PMR podla povolenia maju povoleny vykon 0,5W PMR, ale nie je
to vykon ich koncoveho stupna, ale ERP, teda vyziareny vykon.
Ak to pritiahnem za vlasy, tak s 0,1W koncovym stupnom a poriadnou
antenou dosiahnem rovnaky vyziareny vykon ako s 1W koncom a 2cm cievkou
miesto anteny.
Pri prijme je to uz ine, kedze z poriadnej anteny dostanem vyrazne vyssi
signal ako zo "zmotaneho" drotu + vlastna citlivost obvodov prijimaca.
Ak sa mylim, tak ma pls opravte.

Tym padom mozem mat 2 PMR, splnujuce povolenie (0.5W ERP), ale s jednou
dvojicou sa ( pri troche snahy a nepohodlia pocuvania aj sumu, ale na
druhej strane s menej vykonnym koncom, a teda s dlhsou vydrzou bateriek
) dohovorim na vyrazne vacsiu vzdialenost ako s inou dvojicou PMR.
Ak ideme cross typy, tak je limitujucim prvkom najslabsi clanok, teda
najhorsia PMR v zapojenej komunikacii. Tam nie je co riesit.

ERP - efektyvny vyziareny vykon
nemiesat s
EiRP - to je efektivny vyziareny vykon izotropneho ziarica, rozdiel ERP
a EiRP su 3dBvykonovo

> - vyrobcem zarucena "vzdanenost dovolani" uz neni nic jineho nez
> prachsprosta marketingova lez - ocekavate ze kdyz ma vysilacka na krabici
> napsany dosah 5 km ze je lepsi nez jina, ktera ma na krabici 3 km ? nebo ze
>
> kdyz je na krabici 5 km tak 500 metru je jistych? ;-))

Tieto cisla s u samozrejme marketingove, ale neznamena, ze vsetky
vysielacky su rovnake.

Dodo