OT plastove okna, was: Slunecni kolektory

Tomáš Tomáš tom.tore@seznam.cz
Úterý Leden 19 11:44:48 CET 2010

Tak si to rozeberme,
Cisty krypton ma hustotu (1.013 baru a 15 °C) : 3.55 kg/m3 , tepelnou vodivost 8.834 mW/(m.K), pro plneni oken se pouziva trochem "horsi krypton" smes ma pak vodivost cca 9.3mW/(m.K)
Cisty xenon ma hustotu (1.013 baru a 15 °C) : 5.584 kg/m3 , tepelnou vodivost 5.192 mW/(m.K)

teoreticky je tedy xenon lepsi izolant nez krypton
Tepelna vodivost urcuje pouze prenos tepla prostupem. Molekuly plynu jsou volne a na rozdil od pevnych materialu mohou proudit,  prave proudenim dochazi k dalsimu prenosu tepla. Pri malych tloustkach mezery v okne k proudeni nedochazi. Proto se zavislost tepelneho odporu na tloustce mezery za zacatku chova jako u pevneho materialu, tj. linearne stoupa umerne tloustce mezery a tepelne vodivosti. Od jisteho bodu plyn zacina proudit, pohyb molekul degraduje tepelny odpor mezery natolik, ze tepelny odpor mezery zacne se zvetšujici se tloustkou klesat.  K tomuto jevu dochazi u argonu nekde kolem 15,5 mm, u kryptonu kolem 10 mm a u xenonu jiz kolem 5,5 mm tloustky. U kryptonu je napriklad  6 mm mezera horsi nez 12mm , ale 16 je na tom hure nez 12 (idealni tloustka je 10mm) a mnou uvedena cisla jsou pro mezeru 18mm.

Tak asi tak, cisla by mela sedet, prevzal jsem je z diplomky, ke ktere delam vedouciho DP,  diplomant je prevzal z mereni laboratore nejmenovaneho nejvetsiho vyrobce plocheho skla v EU a kdyz jsme je kontroloval tak to celkem sedelo.
Rozhodne plati,  poradi plynu pro bezne pouzivane distancni ramecky je vzduch -> argon -> xenon -> krypton, pricemz xenon a krypton je nesmysl kupovat, kvuli cene,  zivotnosti <5 let a realne navratnosti v radu mnoha desetileti.

Tom

>Pripada mi to taky divne, protoze xenon ma nizsi tepelnou vodivost nez
krypton. Na druhou stranu je xenon tak drahy ze si myslim, ze se asi
na tohle nepouziva, takze je to jedno.

A taky mi moc neni jasne proc se nepouziva CO2, ktery ma mensi
tepelnou vodivost nez Ar.

Ales Prochaska