DC DC pro RGB LED

Pavel Hudecek phudecek@tiscali.cz
Úterý Leden 5 23:51:05 CET 2010

Světelnětechnické jednotky (candela, lumen, lux) jsou definovány přes průměrnou
spektrální charakteristiku oka při denním vidění (noční je jiné). Maximum
je v zelené oblasti, kolem 555 nm, kde platí přepočet optického výkonu na
světelný tok 1 W = 680 lm. Směrem na obě strany pak křivka nelineárně klesá,
až na hranicích UV a IR končí 1 W = 0 lm, protože tam už nevidíme.

V luxmetrech a dalších podobných přístrojích jsou obvykle fotodiody, nebo
fotoodpory s filtrem takovým, aby výsledná charakteristika odpovídala tomu
dennímu vidění. (normální charakteristika fotodiod začíná prudkým nárůstem
na začátku citlivosti daného materiálu a pak spojitě klesá, tak jak klesá
počet fotonů/s - po většinu křivky platí jednoduchý přepočet počet_elektronů
= počet_fotonů * kvantová_účinnost_diody [obvykle 30-70 %])

Mezi těmi jednotkami je následující vztah:

Lumen (lm) - světelný tok, tedy optický výkon přepočítaný přes onu charakteristiku.
Candela (Cd) - svítivost, tedy jak moc budete oslněn, když si s daným zdrojem
posvítíte do očí. 1 Cd vznikne z 1 lm, pokud bude rovnoměrně vyzářen do kužele
s vrcholovým úhlem jeden radián. Tzn do prostorového úhlu 1 steradián. Poznámka:
Nejsem si jist, zda je správně Cd, nebo cd.
Lux (lx) - osvětlení plochy. Jeden lx vznikne, pokud 1 m2 osvětlíte 1 lm.

PH

From: "Petr Kubáč" petrkubac@802.cz
Jak se da vlastne merit svetelny tok pri ruzne vlnove delce  ? Neboli je

jeden lux modreho svetla vice nebo mene nez jeden lux cerveneho ? Nebo uz
jednotce LUX je nejak obsazena vlnova delka - neco jako 1 lux zareni
absolutne cerneho telesa?
Ptam se proto ze me vzdycky drazdi takove ty "spektralni diagramy" treba

vyzarovani bilych LEDek v datasheetu - kde na ose X je vlnova delka a na
ose
Y je neco, co podle mne neumi ani vyrobce dobre definovat - svetelna
energie? pocet fotonu ? (podotykam ze foton 400nm ma 2x tolik energie nez

foton 800 nm, takze to neni jedno a to same)
Teorie vnimani lidskym okem rika ze srovnavat intenzitu svetel ruzne barvy

okem nelze protoze barevny kontrast vzdycky prebije jasovy kontrast - tak

nevim - masinou to asi  lze, ale moc jasno jak se to dela nemam.