Cisco router 3600

Radek Benedikt benedikt na lphard.cz
Úterý Prosinec 7 10:15:49 CET 2010

Ahoj,

	Ty původní Cisco kabely byly docela geniálně jednoduché, místo
smečky kabelů a redukcí čtyři redukce z RJ45 na DB9/DB25 (male/female) a dva
typy kabelu RJ45-RJ45. Jeden 1:1 tj. 1 na 1 ... 8 na 8, druhý tzv. rolover
tj. 1 na 8 ... 8 na 1. Ono totiž v komunikacích je, pokud pominu že to může
být na 9ti nebo 25ti pinech, dvojí zapojení konektorů. Jedno je DTE a druhé
DCE. Jedno je zapojené z hlediska modemu, druhé z hlediska počítače. Modem a
PC lze spojit přímým 1:1 kabelem, PC s PC je nutné spojit překříženým
kabelem, v žargonu sériovým laplinkem. A rolover kabel udělá právě z těch
Cisco redukcí překřížený kabel. Ten Cisco kabel není sice úplný, jsou na něm
jen data a 4 řídicí signály, ale víc se málokdy používá. A další bordel do
toho vnesl IBM při návrhu PC. Ona totiž do té doby byla zvyklost, že na
zařízení patří samice a na kabel samec. Když se pin ulomí, rozhodně se lépe
servisuje kabel, než zařízení. A na PC to IBM zavedlo, aby se to nepletlo s
printer portem obráceně.

	Nicméně teď něco z praxe. Sám v DTE/DCE a kabelech mám pořádný
bordel. Pominuli to, že někdy je potřeba mít kabel a v něm nějaké propojky,
tak je u neznámého zařízení/kabelu/doplň si sám... jednoduchá kontrola jak
zjistit zda je alespoň základní předpoklad funkčnosti. Najde se zem na
zařízení (je i v tom konektoru, bývá často na "límci" konektoru) a na ní se
píchne zem voltmetru, ten se cvakne na 20V rozsah a očuchá se s ním
konektor. Kde je víc/míň než 3V/-3V (kdysi až 12V, dneska spíš max. 10V) tam
je "výstup", plave li to okolo nuly je to "vstup", jeli tam nula tak je tam
"zem". Stejně se změří druhá strana "kam se to má strčit" a platí jednoduché
pravidlo - výstup patří do vstupu na druhé straně a obráceně, zem patří na
zem. Když to vychází výstup na výstup tak je potřeba vzít "ten druhej"
kabel.

Radek