OT: zkomolenina názvu a také žluťoučcí koníci a ďábelské kódy v předmětech zpráv :-)

Pavel Troller patrol na sinus.cz
Pátek Srpen 6 15:15:46 CEST 2010

Zdravím,

> Věříš tomu? Tedy jako myslíš si to nebo v to doufáš, nebo máš pro to
> nějaký argument? Můžeš to nějak odůvodnit? Proč by měl být ještě lepší
> a vymakanější, když by měl takové týmy vývojářů jako Microsoft? A proč
> tedy Microsoft není tak "lepší a vymakanější"?

Protože pro microsoft dělají, dle mého názoru, JENOM ti placení programátoři.
Ostatní nemohou, ani kdyby chtěli - nejsou zdrojáky, dokumentace API
(např. na MSDN) je neúplná a místy i patrně záměrně chybná - nepř. v oblasti
interních detailů driverů atd.. Pokud by Linux dělaly jak ty profi týmy
(teď jsou také lidi placení za vývoj pod Linuxem, ale je jich samozřejmě
mnohem méně) a přitom by byly k dispozici všechny možnosti OpenSource vývoje,
domnívám se, že tato synergie by vedla k opravdu zajímavým výsledkům.

> Tedy proč to navrhoval a hned neudělal? Zřejmě se učitelka lekla, asi
> to nečekala, nebyla na to připravená, možná byla jen blbá. To přece
> neznamená, že Windows nebo Microsoft jsou špatné.

Proč mi kladete do úst slova, která jsem nevyslovil ??? Já přeci jen použil
tento příklad jako odpověď na Vaši otázku, proč je microsoft dominantní.
Protože je VYŽADOVÁN ve školách. Nic víc, nic míň. O špatnosti jednoho či
druhého zde napadlo ani slovo. Či snad ano ? Citujte, prosím.

> To já netuším, ani to nevyřeším :-)

Já tuším :-(. Ta škola dostala darem počítačovou laborku. Hádejte, od koho ?
No microsoft to přímo nebyl, ale nějaký jeho velký dealer tady (jméno neznám,
ale mohu v novém šk. r. požádat syna, aby to zjistil). A samozřejmě, nic tady
není zadarmo. Jakápak jsou pro tu laborku specifikována omezení ? Například
to, že bez vědomí toho dodavatele tam nesmí být nic modifikováno ani
přeinstalováno. Tudíž laborku lze využít jen jednoúčelově, tak, jak byla
dodána. A samozřejmě se tomu přizpůsobily lokální osnovy - máme laborku, je
na ní to a ono, takže to musíme učit.
  Chápu, že školy obecně mají málo peněz, ale tohle je podle mne právě
jeden z příkladů zneužití tohoto stavu - něco škole poskytnu, ale zavážu si ji,
že bude učit to, co já chci. Dle mého názoru by se toto na akademické půdě
(toto je střední škola, ne universita, ale už tam to začíná) dle mého názoru
dít opravdu nemělo, alespoň školy by měly být nestranné.

> Ano, to máš. Ovšem i bez Snow Leoparda? Co já mám v nabídce MacBooky,
> tak žádný není bez operačního systému. Ba co víc, dokonce se ani
> nedají konfigurovat. Tam je to v pořádku? Ty hračky od Apple dokonce
> jdou s omezeními dokonce ještě dál...

Ano, ale právě proto jsem dosud nevlastnil, nevlastním, ani vlastnit patrně
nebudu, žádný produkt této firmy. Její uzavřenost je příslovečná a to je
právě ta věc, která mi nevyhovuje a proto není Apple tou firmou, kterou
bych pro svoji potřebu preferoval.

> [...]
> Počítače zastarávají, je na ně určitá záruka. Takže OK, byly by na
> speciální objednávku, jenže pak je zase musí držet velkoobchod. Někde
> prostě ty náklady vzniknou a budou.
>
> Totiž ten image na disk tam opravdu nenahrává tvůj prodejce v obchodu
> za rohem. Ten ani neví, kde má notebook akumulátor (vlastní zkušenost
> mého zákazníka, který si kupoval notebook ve specializovaném obchodě
> na notebooky).
>
> Navíc další ztrátou je právě nižší zisk z počítače bez operačního
> systému a doplňkového prodeje. Viz níže.

Díky za opravdu detailní vysvětlení. To myslím naprosto upřímně. Já skutečně
nejsem obchodník a mé manažerské schopnosti jsou naprosto nulové - důkazem
budiž, že mí bývalí "chovanci" ještě toho času pionýrských táborů jsou teď
funkčně nade mnou a předepisují mi, co budu či nebudu v práci dělat. Chápu,
že by to byly náklady navíc a tedy chápu, že to nikdo pro pár "nadšenců"
opravdu dělat nebude.

> Existuje na to Paretovo pravidlo, které praví, že 20% zákazníků dělá
> 80% tržeb. V běžném obchodě se proto stačí zaměřit na těch 20%
> zákazníků a máš minimální náklady a maximální zisk. Nemusíš obsloužit
> všech 100% zákazníků, nemusíš vyhovět každému, protože tě to pak stojí
> daleko větší úsilí, velké náklady. Je to o efektivitě.

O tomhle vím. Firma, kde pracuji, se tímto pravidlem řídí. Zajímá ji jen
velmi malý segment trhu (telco služeb), ale zaměřuje se na ten segment,
který vydělává nejvíce.

> Ale to tlačítko Scroll Lock jsi zbytečně zaplatil, vůbec ho tam
> nechceš, nechceš ho platit. Tak jako smazané Windows, nebo ne? :-)

Aha, chápu. Ano, tento názor může mít své oprávnění.

> No co myslíš, kolik asi tak linuxových nadšenců přijde do běžného
> obchodu s počítači, aby se zeptalo, jestli mají notebook bez
> operačního systému nebo s linuxem? V porovnání s běžnými zákazníky
> prostě minimum.

Ano, tak nějak to bude

> Tak vidíš. Položme si teď otázku z obchodního hlediska. Myslíš si, že
> jsi pro Mironet opravdu perspektivní zákazník, když sis tam koupil
> jeden notebook před 9 lety, jinak celou dobu nic, a teď hledáš něco v
> Alze?

V Alze hledám proto, že u Mironetu jsem nenašel. Tam jsem samozřejmě šel
na prvním místě, mám tendenci být věrný :-). Ale věřím, že kdyby si Mironet
postavil svůj "image" na tom, že dodává opravdu kvalitní notebooky pro
Linuxovou komunitu, měl by odbyt zajištěn. Najmout pár programátorů,
kteří přizpůsobí všechny běžné distribuce tak, aby na strojích fungovaly
všechny "vychytávky" - všechna multimediální a jiná tlačítka, usínání,
řízení spotřeby atd. - a dodávat to ne jako druhořadý produkt, ale jako
své "vlajkové lodě". Ne jednu pevnou distribuci, narychlo nalitou tak,
že to pomalu nejde ani zapnout...

> Čistě teoreticky, není pro ně daleko pespektivnější úplně obyčejný
> zákazník? Který si u nich za tu dobu koupil už 3 počítače včetně
> operačních systémů Microsoft Windows, antivirových programů,
> kancelářských balíků Microsoft Office, účetního software nebo software
> pro lékaře nebo třeba knihy jízd, Pinnacle pro zpracování videa, sem
> tam dokoupil nějaké periferie, navigaci, případně tam přišel na
> servis, třeba nějakou placenou přeinstalaci nebo poradu kolem
> internetu?

Myslím, že pokud bych zorganizoval věci tak, že by u mne nakupovalo
řekněme 80% linuxové komunity ČR (ti skalní, třeba jako jsem já, si tam
stejně budou dávat vlastní distribuci :-) ), určitě bych byl spokojen.
Nemluvím o firmě, jako je Alza, ale o opravdu malé "rodinné firmičce".

> To neřeš. Dostaneš prostě cenu. Může ti být jedno, co já zaplatím,
> abys ty dostal, co potřebuješ.

OK, je možné, že se ozvu privátně.

> Mně se třeba také nelíbí, když kupuji pevný disk, flash fisk nebo
> cédéčka, že současně odesílám peníze soudruhům muzikantům. Tobě může
> být jedno, jestli z toho něco bude mít společnost Microsoft, ne?

Rozumím tomuto názoru a akceptuji jej :-).

> Petr Zahradník, počítačový expert

Zdraví Pavel.