Re: OT: zkomolenina názvu a také žluťoučcí koníci a ďábelské kódy v předmětech zpráv :-)

Petr Zahradnik clexpert na clexpert.cz
Pátek Srpen 6 13:40:13 CEST 2010

Původní zpráva ze dne 6.8.2010 od Pavel Troller:

> Pokud by se za Linux platilo tak, že by si mohl dovoli takovouhle
> reklamu, mohl by si také dovolit takové týmy vývojářů, jaké má
> microsoft, takže věřím, že ano, že by si jej lidé kupovali, protože
> by byl ještě lepší a vymakanější :-).

Věříš tomu? Tedy jako myslíš si to nebo v to doufáš, nebo máš pro to
nějaký argument? Můžeš to nějak odůvodnit? Proč by měl být ještě lepší
a vymakanější, když by měl takové týmy vývojářů jako Microsoft? A proč
tedy Microsoft není tak "lepší a vymakanější"?

> Nikoliv, v tomto případě nesouhlasím. Můj syn navrhoval, že dodá
> výsledek přesně v požadovaném formátu (.doc, .xls), ale s použitím
> jiných než požadovaných nástrojů. Byl odmítnut.

Tedy proč to navrhoval a hned neudělal? Zřejmě se učitelka lekla, asi
to nečekala, nebyla na to připravená, možná byla jen blbá. To přece
neznamená, že Windows nebo Microsoft jsou špatné.

> Co je tomu učiteli do toho, jak to udělá, když dodá správný výsledek
> ?

To já netuším, ani to nevyřeším :-)

> Ne, ten jsem nezmiňoval. Mám ale svobodnou volbu si jej pořídit, ne
> ?

Ano, to máš. Ovšem i bez Snow Leoparda? Co já mám v nabídce MacBooky,
tak žádný není bez operačního systému. Ba co víc, dokonce se ani
nedají konfigurovat. Tam je to v pořádku? Ty hračky od Apple dokonce
jdou s omezeními dokonce ještě dál...

> Ano. To je pravda. Ale co výrobci počítače udělá neudělat ten
> poslední krok - nenalít na HD ten image a nenalepit na zadek
> počítače nálepku ? Bude s tím mít nějaké náklady ? Bude muset
> vynaložit nějaké extra výrobní operace ?

Ano, přesně tak. Bude. Jednoznačně ano. To je vidět, že nejsi
obchodník (to nepíšu jako urážku, ale jako fakt, když jsi to sám
poznamenal v závěru mailu). S tím opravdu jsou další náklady. Buď se
musí ten počítač vést jako samostatná skladová položka, a nebo musí
být ten počítač konfigurovatelný, což u skladovky není možné.

Prodejce má nějaký sklad, abys tam mohl přijít a hned si odnést
počítač. Drží skladem třeba 20 notebooků, tedy samozřejmě ty s tím
operačním systémem. Nemůže držet dalších 10 notebooků bez operačního
systému, když pro ně nemá odbyt, pokud jednou měsíčně někdo přijde.
Počítače zastarávají, je na ně určitá záruka. Takže OK, byly by na
speciální objednávku, jenže pak je zase musí držet velkoobchod. Někde
prostě ty náklady vzniknou a budou.

Totiž ten image na disk tam opravdu nenahrává tvůj prodejce v obchodu
za rohem. Ten ani neví, kde má notebook akumulátor (vlastní zkušenost
mého zákazníka, který si kupoval notebook ve specializovaném obchodě
na notebooky).

Navíc další ztrátou je právě nižší zisk z počítače bez operačního
systému a doplňkového prodeje. Viz níže.

> S oblibou se tu diskutuje např. to, že nemá smysl vyvíjet pro
> menšiny speciální software, např. programátory EPROM :-). OK, beru,
> tohle je jasné. Ale proč nenabídnout ke každému možnému typu
> počítače variantu bez OS ? Proč to dělat jen u těch levných modelů ?

Protože to je obchodní rozhodnutí. Na základě poptávky se rozhodne, co
se bude prodávat, a co se prodávat nebude. Co se vyplatí, co se
nevyplatí.

Existuje na to Paretovo pravidlo, které praví, že 20% zákazníků dělá
80% tržeb. V běžném obchodě se proto stačí zaměřit na těch 20%
zákazníků a máš minimální náklady a maximální zisk. Nemusíš obsloužit
všech 100% zákazníků, nemusíš vyhovět každému, protože tě to pak stojí
daleko větší úsilí, velké náklady. Je to o efektivitě.

Když budeš běžný obchod s počítači, pak budeš mít nějaké omezené
skladové prostory a hlavně omezenou velikost prodejny a omezené místo
na policích. Budeš pečlivě zvažovat, co máš držet skladem, co
vystavovat na těch policích, protože každá vystavená položka tě stojí
stejné peníze. Jestli vystavíš ležák, budeš prodělávat. Když budeš mít
na skladě ležák, opět budeš prodělávat. Takže nakonec zjistíš, že je
výhodné prodávat to, co se rychle prodá, co se nezdrží na skladě.

Na Windows máš nějaký zisk. Proč bys ho tedy zákazníkům nenabízel,
notabene když to sami chtějí?

Dále pak se naučíš prodávat počítače s Windows, protože se naučíš
řešit nějaké problémy. Nebudeš umět řešit problémy s linuxem, tak ho
nebudeš nabízet, protže se budeš bát, že přijde nějaký expert nebo
naopak lama, a bude chtít něco řešit. Současně zjistíš, že ne všechen
hardware s linuxem funguje, takže ti to nestojí za to, aby ses tím
zbytečně zabýval, protože to bude velká práce navíc.

Pak zjistíš, že je velmi výhodné nabízet doplňkové produkty, třeba
software. Máš v nabídce Microsoft Office, antivirus, nějaký účetní
software, software pro zálohování, všechno pro Windows. To ale na
linuxu nejede, tam nemáš příležitost nabízet doplňkové produkty. Proč
tuhle příležitost zahazovat? Tak logicky nabízíš Windows, protože
prodáš i další software a máš vyšší tržby a větší zisk.

Výsledek je zřejmý. Proč jednou za čas prodávat počítač úplně holý
jako čistě hardware, když ho můžu prodávat mnohokrát každý den včetně
operačního systému a dalších programů jako celkové řešení s
potenciálem ještě dalších zisků?

> To je právě velká výhoda Linuxu. Nechcete Scroll Lock ? Tak si jej
> odmapujte, máte na výběr několik úrovní, jak a kde to udělat. Třeba
> já mám takto zrušený Caps Lock, který mi vadil ještě více, než ten
> ScrollLock. Aby zafungoval, musím použít současně Alt.

Ale to tlačítko Scroll Lock jsi zbytečně zaplatil, vůbec ho tam
nechceš, nechceš ho platit. Tak jako smazané Windows, nebo ne? :-)

> To je právě ten deadlock. Mohl bych položit otázku, proč je tak malá
> poptávka :-).

No co myslíš, kolik asi tak linuxových nadšenců přijde do běžného
obchodu s počítači, aby se zeptalo, jestli mají notebook bez
operačního systému nebo s linuxem? V porovnání s běžnými zákazníky
prostě minimum.

> Ano, však také právě tento mail píšu na notebooku, který jsem v roce
> 2001 zakoupil u Mironetu. Už by potřeboval následníka, ale ne a ne
> něco rozumného najít :-).

Tak vidíš. Položme si teď otázku z obchodního hlediska. Myslíš si, že
jsi pro Mironet opravdu perspektivní zákazník, když sis tam koupil
jeden notebook před 9 lety, jinak celou dobu nic, a teď hledáš něco v
Alze?

Čistě teoreticky, není pro ně daleko pespektivnější úplně obyčejný
zákazník? Který si u nich za tu dobu koupil už 3 počítače včetně
operačních systémů Microsoft Windows, antivirových programů,
kancelářských balíků Microsoft Office, účetního software nebo software
pro lékaře nebo třeba knihy jízd, Pinnacle pro zpracování videa, sem
tam dokoupil nějaké periferie, navigaci, případně tam přišel na
servis, třeba nějakou placenou přeinstalaci nebo poradu kolem
internetu?

Kdybys byl obchodník, který scénář bys upřednostnil? Podporovat za
každou cenu menšinu, která si u tebe jednou za dlouhou dobu koupí holé
železo s minimálním ziskem, a která bude navíc tvou nabídku porovnávat
k celou konkurencí na internetu, protože železo bez servisu je plně
porovnatelné svou cenou, a nebo by ses raději věnoval většině, která
ti dá vydělat daleko víc a koupí si od tebe hotová řešení pro tebe s
větším ziskem, s větším polem působnosti a s širším obchodním
potenciálem?

> No přesně to byl i ten komunismus - vládnoucí třída jen využila
> svých svobod a zcela uzurpovala moc pro sebe. Takže to bylo vše OK,
> že ?

Ehm. Že se rozhodnu něco dělat a něco nedělat, díky čemuž zrovna ty u
mě nemůžeš nakoupit, co potřebuješ, jsem komunista???

> Já ne. Já nejsem obchodník :-). Ale někdo by to mohl zkusit,
> skutečně by to podle mne mohlo mít úspěch.

To ale nestačí si to myslet :-) Prosímtě, uvědom si jednu dost
důležitou věc. Když budeš chtít prodávat zrovna této minoritní cílové
skupině, abys byl úspěšný, musíš být nejlevnější. A to může být pouze
jeden. Kdykoliv tvé slavné plány pak velmi snadno převálcuje finančně
silnější skupina.

> A bude z ceny odečtena cena OEM windows ? Pokud ano, jdu do toho
> :-).

To neřeš. Dostaneš prostě cenu. Může ti být jedno, co já zaplatím,
abys ty dostal, co potřebuješ.

Mně se třeba také nelíbí, když kupuji pevný disk, flash fisk nebo
cédéčka, že současně odesílám peníze soudruhům muzikantům. Tobě může
být jedno, jestli z toho něco bude mít společnost Microsoft, ne?

Petr Zahradník, počítačový expert

Petr Zahradník, Computer Laboratory
Obvodová 740/14, 400 07 Ústí nad Labem
telefony: 910 256 000, 910 80 60 40, 475 501 627, mobil: 602 409 601