Pocitadlo motohodin

Čtvrtek Duben 22 17:40:21 CEST 2010

Ano, říká se tomu u nás motohodina, working hour, Betriebstunde... Holt, počítáme je v rozporu s definicí. Nějak s tím zkusím žít ale bude to těžké ... ;-)))
Uvědomuju si, že ten přístroj z Vaší fotky znám, tuším že z nějakého kombajnu u kterého jsem kdysi opravoval elektroinstalaci. A jestli mně paměť neklame tak i staré traktory Zetor měly otáčkoměr s počitadlem místo tachometru, byla tam rychlost na několika stupnicích podle zařazeného převodového stupně. Asi už jsem příliš utopený v těch našich červených krámech.

L. Kručinský

-----Original Message-----
From: hw-list-bounces na list.hw.cz [mailto:hw-list-bounces na list.hw.cz] On Behalf Of Lukáš Grepl
Sent: Thursday, April 22, 2010 5:22 PM
To: HW-news
Subject: Re: Pocitadlo motohodin

> Chápu logiku všech Vámi citovaných definic ale domnívám se, že slouží
> pouze a jenom pro teoretické účely. Nebo se zeptám jinak - kromě
> monitorování chodu motoru dvoustavově, znáte nějaké zařízení které by
> integrovalo otáčky (kromě tachometru - o tom řeč není) ? Ve

No právě v těch zmiňovaných bagrech. Je tam "něco jako tachometr", ale měří to motohodiny, odvozené právě od integrovaných otáček. Technicky to není nic jiného, než počítadlo otáček hřídele motoru. Od toho se dále odvozuje dlouhodobé provozní zatížení stroje, servisní intervaly apod.
Ty jmenovité otáčky, ke kterým je Mh v daném stroji vztažena, jsou napsány jako konstanta přímo na tom budíku. Viz např.
http://img198.imageshack.us/img198/8799/53608428.jpg

> [...]
> výstupu alternátoru D+ a jmenovité otáčky nemáme definovány, jsou
> pouze otáčky volnoběžné (950 rpm) a maximální (2100 rpm). Motor mezi
> nima poletuje podle toho jak mu velí řídící elektronika a nikde není
> žádný prvek, který by upravoval stav počitadla podle toho jak motor
> běží. Podle takto "nepředpisově" počítaných motohodin se řídí servisní
> intervaly i záruka stroje. A to se jedná o špičkové zařízení (např.
> motor VW BXT 1,9 s řídící elektronikou BOSCH) komunikující přes
> CANBusovou sběrnici se zbytkem vozíku, takže výpočetní kapacita na to

Přístup k problematice se asi liší v různých oblastech. Odpovídal jsem na otázku, jaký význam má jednotka "Mh - motohodina" a řekl bych že ten význam je jediný a to ten mnou uvedený. Pro váš případ je odpovídající jednotka "h - hodina", protože nejde o nic jiného, než o dobu běhu motoru. Jádrem nedorozumění mezi námi je zdá se to, že tomu z konvence vašeho oboru říkáte motohodina.

Lukáš Grepl