UPS a motor

Petr Simek psimek@jcu.cz
Neděle Září 20 22:41:14 CEST 2009

On Sun, 20 Sep 2009, Jan Waclawek wrote:

> Mame elektricky otvaranu branu, a je tam motor na ktorom je napisane
> 200W. Dost casto mame vypadky elektriny, a ak sa to stane v case ked sme
> vonku, tak je problem, lebo na "rucny" rezim sa da prejst len znutra a
> nemame ziadny iny vchod. Povedal som polovicke: toto nie je ziadny
> problem, a zasiel do prislusneho kramu a kupil som tam UPSku (kupil som
> aj avizovany wifi geret, ale to je ina saga, mozno sa aj k tej raz
> dostanem). Je na nej napisane 650VA, a pri podrobnejsom skumani
> dokumentacie som nasiel cislo 400W. Otazka 1: ako tieto cisla spolu
> [...]

Protoze u napajeni PC neni obvykle proud ve fazi s napetim tak tech 650VA
je ten zdanlivy vykon kdyz vynasobite max proud max napetim , ale skutecny
vykon je mensi. Tech 650VA rika neco o sile vystupnich menicu a tech
400W kolik stihnou dat baterky.

> Zdalo sa mi, ze 400W na 200W motor by malo stacit. Ale UPS v rezime, ked
> je pod stavou, pri pusteni motora zacne pistat a rozsvieti LED overload;
> a ked je na baterke, tak zacne pistat a vypne vystup (t.j. motor sa
> zastavi) a neprestane pistat kym ju nevypnem/nezapnem (mimoriadne
> inteligentna featura, musim povedat; zavrel by som autora s tymto dielom
> do uzavretej miestnosti na hodinku-dve). Otazka 2: preco pre 400W UPS
> znamena 200W motor pretazenie?

Motor zvlast uhlikovy bere pri rozbehu klidne desetinasobek. Takze 200W
muze byt klidne 2000W. Nejaka starsi 800W UPS ktera ma poctive tezke trafo
a dimenzovane menice by to treba klidne snesla protoze si hlida trvalejsi
prekroceni parametru, ale tyhle nove vymakane UPS reaguji na proudove
pretizeni bleskove. Holt vystupni napeti uz se nedela hloupe spinanim
vykonaku do primaru, ale menicem na vysoke frekvenci a vsechny parametry
se tak daji rychleji hlidat.

> Prve, co ma napadlo (teda hned potom co ma napadlo ze vyrobca UPS
> sprosto klame) je, ze UPS neznasa indukcnu zataz. Otazka 3: Co myslite,
> pomohlo by ten motor vykompenzovat, a ak ano, tak cim?

To neni indukcni zatezi, to je prostym pretizenim. Zkuste vymyslet nejaky
obvod na omezeni max proudu toho motoru na 2.5A - termistory NTC, nebo
nejaky MosFET v mustku na poradnem chladici kterym to zalimitujete.