Kdyz meri lama LCR

Lukas Burda burdal1@post.cz
Středa Září 16 21:51:04 CEST 2009

> Prvni vec co mi neni jasna je, ze u kazde veliciny (LCR) si muzu zvolit
> zda merit seriove nebo paralelne - pricemz kazdy zpusob mereni dava
> uplne jine hodnoty. Napr. mam civku 330uH a merim ji na 10kHz. Pokud
> prepnu merak na mereni odporu tak si mohu vybrat jak merit zda seriove
> tak paralelne - pri paralelnim to ukazuje 605ohmu a pri seriovem
> 0.659ohmu (pri 100Hz ma 0.48ohmu). Logicky ta civka ma odpor tech cca
> 0.6ohmu mereno klasickym ohmetrem - dle DS ma mit 1ohm. Neni mi tedy
> jasne co to je ta hodnota pri paralelnim mereni.

Nakresli si dve nahradni (seriove a paralelni) schemata a vymysli
takove vztahy mezi Ls,Rs a Lp,Rp aby oba nahradni obvody mely stejne
AC vlastnosti a mas to, co to vlastne meri. Pokud se nepletu, tak
Ls ~ Lp a Q= Xls/Rs = Rp / Xlp. Tzn., ze ten merak to nameril docela dobre
(kolik byla skutecna hodnota L?).

> Dale bych si chtel ujasnit - cinitel jakosti je jestli si pamatuji dobre
> pomer induktance a odporu vinuti. Tedy cim vetsi tim lepsi s tim ze je
> dulezite na jake frekvenci to merim - to je dane tou induktanci ktera je
> funkci frekvence.

Ano. Jen je otazka, zda je vzdy lepsi mit civku s co nejmensim realnym
odporem.

> Ale nejak nevim co je dissipation faktor - tim se mysli u kondenzatoru
> ztratovy cinitel? Je to opet pomer mezi odporovou slozkou a kapacitanci?

Ano. tg(delta) = Xcp/Rp - cim mensi tim lepsi + analogicka poznamka k
predchozi odpovedi.

Lukas Burda