Re: OT na pátek I: Fyzika pro kuchaře

Dawid Ferenczy ferenczy@volny.cz
Pátek Září 4 16:44:09 CEST 2009

Puvodni  zprava  "OT na pátek I: Fyzika pro kuchaře" od "Pavel Troller
(hw-list@list.hw.cz)" z 4. září 2009, 16:13:09,
msgid:20090904141309.GA5110@tangens.sinus.cz (1102 bajtu):

PT> bublat  a  smažit  se.  Otázka  je: Proč se v takovém případě voda
PT> nezačne  vařit  plynule,  nebo nedá alespoň nějaké varování, že se
PT> tohle chystá provést ? Proč je tato stavová přeměna takto prudká a
PT> nastane  při  teplotě výrazně vyšší než 100C ? Vždyť hydrostatický
PT> tlak  cca  1cm  oleje nemůže bod varu vody prakticky ovlivnit...

Za pouziti selskeho rozumu :) me napadlo: olej ma vyssi viskozitu, aby
vodni  para  "prorazila"  olejovou vrstvu, musi prekonat tlak bublinky
viskozitu toho oleje. V tom by hralo roli i to povrchove napeti, ktere
zminoval  Wek. Kdyz se dalsim ohrivanim zvysi tlak bublinky, tak uz ji
olej  (jeho  viskozita  a povrchove napeti) neudrzi a ona z nej prudce
vyskoci.

Omlouvam  se  pritomnym fyzikum za zpusobeni nevolnosti takhle v patek
odpoledne :)

--
 Dawid Ferenczy
 http://www.ferenczy.cz