Re: OT na pátek I: Fyzika pro kuchaře

d.petr d.petr@post.cz
Pátek Září 4 16:39:02 CEST 2009

> Od: Pavel Troller <patrol@sinus.cz>
>   Otázka je: Proč se v takovém případě voda nezačne vařit plynule, nebo nedá
> alespoň nějaké varování, že se tohle chystá provést ? Proč je tato stavová
> přeměna takto prudká a nastane při teplotě výrazně vyšší než 100C ? Vždyť

Proč, to nevím. Nikdy jsem to nezkoušel a neviděl, ale údajně se dá voda přehřát přes 100 C i podchladit pod 0 C. V obou případech musí být v klidu, jinak se to nepovede. Té přehřáté pak stačí nějaký impuls a rázem se jí vypaří tolik, aby teplota klesla na 100 (což může být malý "výbuch" s nebezpečím popálení). Té podchlazené stačí taky impuls a rázem zmrzne (alespoň část).
Zřejmě se Vám tento pokus povedlo úspěšně předvést.

PM