Casopis Robot Revue

Serych Jakub Serych@panska.cz
Neděle Říjen 18 17:36:41 CEST 2009


Letecke sporty jsou znacne rizikove, pokud se do nich pusti nekdo, kdo nema poradny vycvik. Na trikolce se naucite sam bez problemu, na kole si u toho mozna odrete koleno, ale na letacim stroji se zpravidla zabijete nebo dozivotne zmrzacite. Zakladni vycvik na PG stoji v paraglidingovych skolach v CR par tisic korun a v cene mate navic zapujceni veskere vybavy. Takze cesta k pilotaku je pro toho, kdo ma zajem velmi snadna a dostupna. A v dobre PG skole Vas to opravdu dobre nauci (cca 3 roky po skole me ve Spanelsku zacal nasavat bourkovy mrak a prave tam jsem si uvedomil, jak dobre nas manevry naucili a jak strasne dulezite je spravne postupy znat alespon teoreticky drive nez je budete nucen poprve pouzit v praxi).

Ti dle Vasich slov "samozvanci" se v CR jmenuji Letecka Amaterska Asociace (www.laa.cz) a je to parta lidi, kteri letecky sport miluji tak, ze jsou ochotni za druhe bojovat ve velmi tezkych bojich napriklad s dopravnim leteckym businesem a vsemi moznymi i nemoznymi dalsimi urady, abychom vubec meli kde a jak letat. Predpisy a zkousky, ktere vydavaji jsou dulezite nejen pro samotne letani (clovek ve vzduchu neni sam), ale treba i proto, aby nas "velci letci" vubec byli schopni akceptovat a kousek vzdusneho prostoru nam pro nase aktivity vymezit, aby se sjednotila pravidla ve svete a bylo tak mozne vzit bagl s padakem na zada a vyrazit letat temer kamkoliv a z mnoha dalsich duvodu.

Kdyz pravidelne ctete popisy nehod v Pilotovi (casopis LAA), zjistite jake procento se stane lidem, kteri maji papirove opravdu vse vporadku a jak velkou reklamu v krvelacnych televizich a pohrebnich sluzbach nam delaji prave ti magori bez papiru nebo i s papiry proslymi. Odhadem je to tak 1:10. 

To ze nekdo nezaplati tri stovky nebo kolik to je za prodlouzeni pilotaku svedci o tom jaky zajem o ten sport ma a jak dusledne dela vse co je potreba pro bezpecne letani. Myslite si, ze takovy clovek si napriklad nechava pravidelne kontrolovat letaci stroj (jak mu predpisy ukladaji, a je velmi dobre ze ukladaji)? Letecke sporty jsou statisticky napriklad daleko bezpecnejsi nez lyzovani, ale musi se delat velmi zodpovedne. Jinak to muze stat lidske zivoty.

Ano stojim si za tim, jestli nekdo lita bez papiru je to magor, ktereho by navic meli zavrit drive nez nekomu jinemu znici zdravi nebo zivot. 

A vubec nejlepsi je pozorovat jak jeden bezpapirovy idiot rekne svemu kamosovi "hele o vikendu Te naucim litat, prijd na kopec". Ackoliv vsichni okolo jim obema durazne rikaji at neblbnou, ze se zabiji, nedaji si rict, ten pokrocily superletec novackovi pujci svuj polorozpadajici se padak, a ten se asi po deseti nezdarenych startech vznese, nacez se zjisti, ze zrejme vubec netusi, ze padak se v letu da krasne ridit, natoz potom jak pristat (stalo se na Javorovem vrchu, kde pred pristavackou je napric vedeni 400kV). Tahle historka skoncila hruzou zjezenymi chlupy vsech pritomnych padackaru a nastesti odvozem do nemocnice jenom s nekolikacetnou zlomeninou nohy, protoze dotycny skoncil v prvnich stromech, ktere se mu namanuly. Kdyby doletel na pristavacku, mohl mit za sebou 400kV kremaci.

Jakub Serych        

> -----Original Message-----
> From: hw-list-bounces@list.hw.cz 
> [mailto:hw-list-bounces@list.hw.cz] On Behalf Of j.Krajinka@seznam.cz
> Sent: Sunday, October 18, 2009 4:50 PM
> To: hw-list@list.hw.cz
> Subject: Re: Casopis Robot Revue
> 
> Neda mi to, on existuje nejaky fyzikalni ci filozoficky 
> zakon, podle ktereho jsou piloti s papirem inteligenti a 
> piloti bez papiru magori , ci snad se prokazalo, ze papir 
> zvysuje aerodinamicky vztlak ci tak neco?
> Zajima me to z ciste sociologickeho hlediska, povazuji za 
> magory vsechny, kteri letaji na strojich bez motoru o alespon 500HP.
> Je to pomerne zajimave, nejdrive lidi neco zacnou delat 
> spontalne a nikdo jim do toho nekeca, pak se treba dohodnou 
> na nejakem chovani, pak prijdou samozvani regulatori a ti ve 
> spojeni se statni moci zacnou vyzadovat zkousky, predpisy a 
> dalsi kravoviny, v dalsi etape prijdou kontrolori a na ne 
> navazani slolitele, kteri z toho maji busiines, zhruba v te 
> dobe se z lidi, kteri nechteji zapadnou zacnou delat magori, 
> nezodpovedni hazarderi a krimimalnici, v dalsi etape jiz jde 
> o velke prachy tak nastoupi regulace EU a vysledkem je 
> neskutecna inherence statu do kde ceho.
> V USA si lze ridicak na auto udelat  za 60-90$ a ridit vas 
> muze naucit treba otec ci soused.
> Polotni prukaz na CESNU poridite za 1200$. V CR prvni stoji o 
> jeden a druhe o nekolik radu vice , pricemz nemam pocit, ze 
> by cesky ridic cehokoliv byl lepsi nez ten americky....
> 
> J.
> 
> 
> 
> >(v CR bylo v te dobe 3000 paraglidistu s platnym oficialnim 
> pilotakem (to znamena jeste urcite tak tisicovka ruznych 
> magoru litajicich bez papiru)). 
> _______________________________________________
> HW-list mailing list  -  sponsored by www.HW.cz 
> Hw-list@list.hw.cz http://list.hw.cz/mailman/listinfo/hw-list
> 


Další informace o konferenci Hw-list