Srovnání účinností zdrojů s napájením 230VAC a 48VDC ?

Pavel Troller patrol@sinus.cz
Sobota Říjen 17 22:19:56 CEST 2009

>  17.10.2009, 21:50:45
>
> To je, jako by jste se ptal, jake bude pocasi. Obecne, v rijnu nebyva
> tolik snehu jako v listopadu, ale zrovna letos to platit nemusi.
> Takze obecne, dva menice za sebou, by mely mit horsi ucinnost nez
> jeden. Jenze, ucinnost menice muze byt v rozmezi rekneme 60-90%
> (dle schopnosti konstruktera a tlaku na vyrobni cenu).
> Takze dva 90% menice v seriji daji cca 80%, coz je vic nez treba 65%
> jednoho blbe udelaneho.

To je pravda, ale zde jsou oba zdroje (myšleno ten na 230V i na 48V) z jedné
dílny a vevnitř vypadají skoro stejně, jen u toho jednoho chybí diody
(myslím, že i plošňák je stejný a jsou tam místo dvou z nich drátovky),
kondíky jsou jiné (větší kapacita na menší napětí - vůbec se podivuji, proč
tam jsou, když je to buzeno DC - mám na mysli samozřejmě "primární"
kondíky, ty, co v normálním zdroji jsou za usměrňovačem) a samozřejmě jiné
trafo a některé polovodiče a asi i další součástky a tak bych očekával, že
jeden nebude výrazně jiný než druhý. Mne spíše zajímalo, zda existuje
nějaký důvod, proč by zdroje s menším převodem měly být např. účinnější než
z větším (nebo naopak).

> A vzhledem k podivnostem soucastneho sveta, muze byt to prvni reseni i
> levnejsi.

Ano, tomu věřím. Ono to spíše budou nějaké jiné ekonomické podivnosti, např.
malokusová výroba, neboť třeba zdroj pro PC z 230V stojí 700 Kč a stejně
výkonný zdroj ze 48VDC stojí 8000 Kč, což se mi nezdá, že by bylo jen
součástkami :-).

Zdraví Pavel