zaujimave citanie - synchronizacia a asynchronne logicke obvody

Jan Waclawek konfera@efton.sk
Neděle Říjen 4 21:01:26 CEST 2009

On Sun, 04 Oct 2009 18:47:41 +0200
Miroslav Mraz <mraz@seznam.cz> wrote:

> To je opravdu zajímavé. Za našich mladých let nás nic takového neučili.

Tie aplikacie neucili ani nas. Na rozdiel od Dana, ktory mal obvodarske zameranie, som sice mal na mikroelektronike nejake zaklady navrhu, ale uprimne povedane sme prilis do hlbky nesli - ono to ani v tom priestore, ktory je na VS k dispozicii moc asi nejde. Takze tie aplikacie to je len nieco na co som pocas tych rokov narazil, a o metodike navrhu vo full-custom IO ani GA/FPGA nemam ani paru.

> Docela se mi tento přístup líbí, ale mate mě, proč to nemá komerční
> úspěch? To, že je to složitější by asi celkem nevadilo a dovedu si
> představit, že asynchronní procesor bude mít při stejném výkonu o hodně
> menší spotřebu než synchronní - takže by mě zajímalo proč se to
> nepoužívá?

Ono to totiz nie je "o hodne mensi spotreba". Pocitajte povedzme 2x-5x mensiu spotrebu(*) - a toto nikoho na zadok neposadi. Naviac je (donedavna bolo) jednoduchsie si pockat na nasledujucu technologiu s nizsimi prahovymi napatiami MOSFETov, co umoznili nizsie napajacie napatie, co priamo znizuje spotrebu (dnes uz to kvoli prudko narastajucemu leakage tak dost dobre neplati, takze mozno sa pomery trocha zmenia).

Ale zato to ma svoje "niche" aplikacne polohy, napriklad vdaka nepouzivaniu jednotnych hodin je EMI spektrum rozplaznute a nema take ostre piky, alebo trebars neexistuje problem so sklzom (skew) hodin na cipe, co umoznuje extremne velke navrhy. Nic z toho nie je vsak nejake rozhodujuce v masovkach.

To, ze NXP niekde nieco take pouzil je skor zhoda okolnosti. Proste to mali poruke vtedy ked bolo treba navrhnut cip pre nizkospotrebovu aplikaciu. Ale vyvijali to predtym dlhe roky jednoducho do suflika.

wek

(*) K presnym cislam je takmer nemozne sa dopatrat. Nasiel som datasheet toho navrhu Handshake HT80C51, a tam sa pise "0.1nJ per instruction", ale to je take hausnumero bez akehokolvek kontextu, predpokladam ze je to tiez z tej triedy lesklych katalogov. Pre porovnanie napr. SiLabs 'F41x ma spotrebu core pri 2V a 50MHz typ. 9.5 max.12mA, do katalogu volime 10mA, to je 0.4nJ na instrukcny cyklus, kedze je to singleclocker, do leskleho katalogu piseme 0.4nJ na instrukciu aj ked to nie je celkom pravda, lebo by sa museli vykonavat len nopy a nejake presuny, ziadne skoky a tak. Ale do katalogu dobre. A este si treba uvedomit, ze to cislo u SiLabsu zahrna aj citanie instrukcii z FLASH, co tvori tak polovicu toho prudu - a to u toho HT takmer urcite nie je zapocitane, a pritom ta FLASHka zerie presne tolko isto u jedneho aj u druheho.