LHC: prve kolizie

Pavel Troller patrol@sinus.cz
Středa Listopad 25 11:25:46 CET 2009

> Vrele doporucuji precist bibli kazdeho GEEKA - knihu Richarda P. Feynmanna -
>  "To snad nemyslite vazne"
>
> Tam Feynmann pise ze jsou dva typy vedy - jedna je typu ze vedecky
> prokazeme, ze jsou li za jistych podminek cervanky vecer pak za stejnych
> podminek mohou byt cervanky i rano.
>
> Tedy z MP3 udelame casem MP7, procesory ktere jsou nakreslene 1um carami se
> naucime delat 30 nm carami, auta ktera jezdila 100 budou jezdit 200 atd -
> tohle je to co technolobicke firmy ala APPLE nebo NOKIA vydavaji ve svem
> marketingu za technicky pokrok a lidi tomu marketingu veri

> [...]

Zdravim,
  tak pod tohle bych se podepsal treba i vlastni krvi. Puvodne jsem do teto
debaty nechtel zasahovat, ale tohle ve mne tak "zarezonovalo", ze jsem se
rozhodl alespon vyjadrit naprosty souhlas.
  Ono uz to tu bylo nekolikrat - rikalo se tomu "krize fyziky", kdy se
tvrdilo, ze Newton a jeho soucasnici vlastne naprosto vse ve fyzice objevili
a ze tu vedu je mozno zrusit, protoze uz je tam vse totalne vyzkoumano a dale
neni kam jit. Pak se objevil Einstein a posunuly se hranice, razem zase bylo
co objevovat a zkoumat. Pak prisli jaderni fyzikove a zase posunuli hranici.
Osobne si myslim, ze nas jeste ceka nejedno "zasadni prekvapeni", objev,
srovnatelny s E=mc^2 ci podobnymi tezemi, dnes povazovanymi za zakladni
fakta. A dokud se nezkouma, aniz se dopredu presne vi, co se vyzkouma, tak
samozrejme k temto prekvapenim nemuze dojit. Je az neuveritelne, kolik lidi
zde v teto konferenci vyjadrilo nazor shodny s temi stredovekymi "ten Galvani
je ale podivin, picha draty do zabich stehynek a pozoruje, jak se skubou,
no k cemu to prosim vas je"... Nedivil bych se tomu v audienci nekde na
zive.cz, ale tady... Takze ano, svych 17 korun rad dam na CERN a klidne bych
dal i 34 :-).
  S pozdravem Pavel