LHC: prve kolizie

Novotny Pavel novotny.pp@atlas.cz
Úterý Listopad 24 19:53:30 CET 2009


Nejake gumovani prichazi v uvahu ve fazi projektu a v teto fazi mate stejne informaci at se chystate razit 10m pod povrchem nebo 100 ci 500m pod povrchem. Jedine info o tom co vas ceka mate z zakladniho geologickeho pruzkumu tedy nejake ty seismicke metody a pruzkumne vrty. V dalsi fazi zacnete razit pruzkumnou stolu, tedy diru bud v ose budouciho tunelu nebo vedle, pokud se ma tato stola pouzit treba jako unikova ci servisni sachta. Touto sachtou ziskavate dalsi info co vas ceka nicmene uz samotna razba pruzkumne stoly neni nic levneho, napriklad pruzkumna stola na tunelu Panenska, tedy 2km dlouha dira, kterou projde clovek vysla na skorem 100M. Pri techto cenach je skorem vzdy levnejsi resit problem nez delat nejake zmeny projektu, pokud se k zmene projeku pristoupi tak je skorem jiste, ze to jinak nejde. A bylo by to stejne i u tunelu v CERNU.

Obecne plati, ze cim hloubeji razim tim je pravdepodobnejzi, ze budu razit v kvalitnejsim a homogenejsim profilu a budu mit mensi problemy s povrchovou vodou a erozi skalniho masivu. Tim nechci razbu tunelu nijak zlechcovat, jen se snazim naznacit, ze nejde o nejake jinde nerealizovatelen dilo. Troufnu si dokonce tvrdit, ze metrostav by bez vetsich problemu tento tunel postavil. Otazkou je za kolik :-). Dokonce si troufnu tvrdit, ze ani nejde o nejrozsahlejsi ci nejkomplikovanejsi dulni dilo na zemi. 
Co do hloubky v Witwatersrand se tezi v hloubce 3.8km tzn. ve skale o teplote komem 40C, v CR jsme byli na 1000m jiz v roce 1975, co do komplikovanosti bych asi uvedl cinany a nektere jejich tumely na zeleznici do Lhasy, nadmorska vyska, zima a razba v permafrostu to je skutecne neco co dnes umi jen cinani, protoze si na to museli technologii vyvinout za pochodu na Lhasu.

PN




 



>---------------------------------------------------------
>Od: Stanislav ©mejkal
>Přijato: 24.11.2009 17:58:07
>Předmět: Re: LHC: prve kolizie
>
>Novotny Pavel napsal(a):
>
>> Ono se to novinarum hezky keca, kdyz razite tunel tesne pod povrchem tak jde ciste o pocasi, pokud zacne hodne prset mate skorem jistotu, ze se vam to propadne. Klasicke razici technologie at jiz razici stity nebo bezny hornicky zpusob razby proste pocitaji s tim, ze nadlozi vydrzi nez se vybetonuje tubus.
>
>> Jsou technologie, ktere kontinualni razbu a betonaz v sypke hmote umi, ale poridte miliardovy razici stit na tunel v cene 300M.
>
>> 
>
>> PN
>
>> 
>
>> P.S. Hornictvi je bylo a bude nebezpecna cinnost kde jde i o trochu stesti.
>
>
>
>Ja mam pocit, ze tunel v CERNu je unikatni trochu v necem jinem, nez se tu 
>
>prezentuje.
>
>
>
>Pokud kopete silnicni tunel a na nejakem konkretnim miste je nestabilni podlozi 
>
>ci nadlozi, projektant vezme gumu, udela obloucek trochu jinak, pripadne cely 
>
>tunel o kousek posune (jako treti Vinohradsky tunel obesel trezor CS), udela 
>
>esicko a je to. Treba ve Strahovskem tunelu maji byt roury tri a jsou jenom dve, 
>
>pry se ta treti sesypala nebo se setrilo (variantni vysvetleni).
>
>
>
>V CERNu je ten tunel temer dokonale kruhovy o obvodu 27 km pomerne hluboko pod 
>
>povrchem a to uz neni takova legrace to vykutat, protoze projektant ma tech 
>
>informaci relativne mene nez pod Strahovem. A pokud pruzkumna stola narazi na 
>
>problem, nejde s tim celym "o kousek soupnout", to soupnuti defakto znamena 
>
>uplne znovu a od zacatku a navic v jurisdikci Svycarska i EU. Takze se ten 
>
>problem musi vyresit hned na miste.
>
>
>
>Standa
>
>
>
>_______________________________________________
>
>HW-list mailing list  -  sponsored by www.HW.cz
>
>Hw-list@list.hw.cz
>
>http://list.hw.cz/mailman/listinfo/hw-list
>
>
>
>


More information about the Hw-list mailing list