OT Zubni kaz a zubni kamen

Pavel Novotny novotny.pp@atlas.cz
Pátek Květen 22 19:02:00 CEST 2009

ad2 hezka teorie, problem, je ze jednak zubni sklovina tvori jen povrch zubu
tudiz neni se az tak moc na co vazat, ale predevsim hlavnim problemem je
dlohodoba stalost v radu mnoha roku. On pojem kompozitni materi zni tak
nejak kosmicky ,ale v realu jde o pryskyrici vyplnenou rozemletym sklem a ta
pryskyrice se proste CASEM castecne vyplavuje.
Jde zkratka o material, ktery patri tam kde ma esteticke opodstatneni a
material na reseni drobnych az mikroskopickych defektu, tragendii je, kdyz s
nim zubari resi rozsahle defekty na molarech. A o tom to je, pokud se
nepletu tak jsem nikde netvrdil, ze nekde amalgam drzi lepe, ale tvrdim a
budu tvrdit, ze bezchybne udelana plomba vypnena amalgamem ma sanci prezit
20 let a kompozitni ma sanci mnohlem mensi.

ad5 souhlas, bohuzel pomery v zubarske branzi dopadaji docela tragicky. Kdyz
o tom tak premyslim, znam osobne tak tri desitky zubaru a z toho si pouze o
jednom dovolim rici, ze je skvely praktik, ktery svou profesi zije a nebojim
se mu sverit i sve zuby :-). O dalsim mohu prohlasit, ze je vyborny celistni
chirurg a jednomu bych se sveril v pripade problemu z oblasti celistni
ortopedie, totalnich fuseru bych ale napocital radove vice a o minimalne
dvou si myslim, ze jsou dokonce nebezpecni.
Vzdy me fascinovalo, ze cesky zubar je MUDr. a  zna z kolika kosti je
slozeno chodidlo, mene uz fakt, ze cast z nich je proste manualne leva a
zubarina je svym zpusobem socharina u ktere clovek musi byt sikovny. V
neposledni rade, i v zubarske praxy, stejne jako v lekarske obecne , nelze
nevidet silny vliv farmaceuticke lobby.

Apropo peceteni fisur jiste nekde to muze mit opodstatneni, ale je to asi
jako s belenim zubu vzdy je neco za neco. defakto jde o zaplacnuti fisur
(prohlubne na kousaci plose stolicky) kompozitnim materialem. Bohuzel po
vytvoreni vazby mezi timto materialmen a zubni sklovinou se pouziva kyselina
ortofosforecna a ne nahodou jde o latku oznacovanou jako C -ziravina a R34
zpusobuje poleptani. Pokud to shrnu jde o ukon, ktery nevydrzi po cely
zivot, ale pritom nevratne narusuje povrch zubu.

Co rici na zaver. Snad jednu neoddiskutovatelnou pravdu, zuby a zdravi
obecne mate jenim jedno a nikdoho jineho nez nas jejich ztrata a poskozeni
neposkodi a zajmem zubare neni aby pacient mel zdrave zuby, ale naopak aby
se mu vracel do ordinace :-)

P.N.

P.S. Jiz pred mnoha desitkami let jsem umeli upravit bakterie tak, ze
napriklad produkovali efedrin, pro vymyceni zubniho kazu staci upravit
bakterii streptococcus mutans, tak, aby misto kyseliny mlecne produkoval
treba aklohol a mel pomekud vetsi kolonizacni schopnosti nez klasicky
Streptococcus mutans. Drive nebo pozdeji by mel Streptococcus mutans
vyhynout a zubni kaz se stat minulosti jako prave nestovice. Proc se to
nedari? Nekde jsem cetl, ze zubarsky trh ma hodnotu 200 miliard dolaru :-)
To je dobry konec jak od Moora :-)