Domovní rozvod 12V

Pavel Troller patrol@sinus.cz
Pondělí Květen 11 14:17:27 CEST 2009

Zdravím,
  tyto stabilizátory znám, říká se jim "ferorezonanční". A jsou vskutku
počítány na konkrétní zátěž a jsou-li provozovány bez ní, je zle :-).
  Kdysi, když mi bylo cca 17, jsme zakoupili s kamarádem v bazaru po 400
Kčs "lineární impulsní zesilovače", byly to obrovitánské krabice vážící
každá asi 25 kg, plné elektronek, ale moc pěkné konstrukce. Byly určeny
pro nějaké vyhodnocovače záření. Tyto zesilovače byly naprosto precizně
provedeny, všechny součástky tehdejší "military grade" (zkřížené meče),
nádherná práce. A měly i stabilizované střídavé žhavení pro ty elky, právě
dle výše uvedeného principu.
  Když jsme tu krabici dotahli ke mně domů, hned jsme to chtěli vyzkoušet,
ale já jsem byl opatrný a říkal jsem si, že raději napřed zapneme jen jedno
"patro" krabice, samozřejmě to zdrojové. A pokud vše naběhne dobře, dáme
tam i to druhé patro. I tak jsme učinili. Po zapnutí se na asi 2 sekundy
ozvalo velmi silné bzučení, krabice vibrovala na stole, načež to zasyčelo,
z krabice cosi vylétlo a rozpláclo se to na protilehlé zdi a na stropě.
Místnost se zaplnila smradem a tmou, neboť vylétly pojistky. Po jejich
nahození jsme zjistili, že na zdi je odporná slizká žlutá hmota a vevnitř
krabice jsme nalezli roztržený kondenzátor - krabicový, typu MP, dimenzovaný
tuším na 1 kV/50 Hz. Tou dírou vyčuhovaly kusy potrhaných fólií. Takhle
vzatý kond jsem od té doby neviděl :-).
  Nu a doma jsem to za flek na zdi řádně slíznul, nešlo to totiž sundat ani
vymalovat :-).
  S pozdravem Pavel Troller