spotreba SD karty
Radek Benedikt
benedikt@login.cz
Neděle Květen 10 11:09:10 CEST 2009
Dne sobota 09 květen 2009 23:13 Milan B. napsal(a):
> To su ale uplne rozdielne veci. Je uplne jedno, co karta robi vnutri.
> Nech si cita, modifikuje, prepisuje kolko chce a ako dlho chce.
>
> Dolezite je, ze ked karta zariadeniu oznami ze su data zapisane, tak su
> naozaj zapisane vo flash a vypnutie napajania alebo vytiahnutie karty
> nesposobi stratu dat ktore sa nestihli prepisat z nejakej cache.
To bohuzel obecne neni pravda, bezne se pouziva model vice vrstev a potvrzeni
napr. na vyzicke vrstve jeste neznamena, ze vyssi vrstva data zpracovala.
Jinak receno pokud se neuzavre cele zpracovani na vyssi vrstve a na jeho
dokonceni je nutno se obvykle dotazat, tak je cele potvrzeni na nizsi vrstve
k nicemu. Data se prevzala, ale nezpracovala. Ne nadarmo maji dnesni systemy
nejakou obdobu Linuxovskeho prikazu "umount". Ten je mnohdy i pomoci timeoutu
(ve Win se to da i nastavit, zda se bude pouzivat umount nebo timeout -
rychle odpojeni). A jak je videt z mereni spotreby, jak nameril Michal, tak
je mozne i neco obdobneho i v karte. Ostatne obdobny zpusob zapisu do flashek
se pouziva roky, pokud zapisuji par byte a data se napr. pocitaji, tak se
kasle na ukonceni zapisu, data se zapisou a jde se na vypocet dalsiho byte.
Teprve pred zapisem dalsiho byte se testuje, zda je flash "busy" a pripadne
se pocka. V tech flash kartach je to obdobne, zapis jedne bunky je z hlediska
procesoru neskutecne pomaly, tak se resi prave vetsimi bloky, ktere se
zapisuji naraz. Cas je potom x/velikost bloku. A pripojenemu zarizeni opravdu
nezbyva nic jineho nez nasypat data a nechat si maximalne potvrdit
prevzeti... Data se navic bezne interne cachuji a teprve kdyz se s nimi
nehyba, tak se vykopirovaji na fyzicke medium. Jde o v prvni rade o vykon a
zivotnost. Delaji to dnes i hardisky, u nekterych do jde pseudovypnout, uplne
to ani nejde, zapis do disku je asynchroni a na fyzickou plotnu to jde jako
synchroni zapis. Proste cachovani na n urovnich je dnes hola skutecnost, x
krat popsana i v nomach (OSI layer....). Pred fyzickym vyjmutim media je
potrebne proste s temito vrstvami pocitat a dat to vedet prislusnou zpravou
bezici z nejvyssich urovni dolu, aby se ty fronty/cache vyprazdnily. Tot
dnesni realita, potvrzena i hromadkou poskozenych karet od lidi co po me
chteli zachranit fotky z dovolene.
Radek
Další informace o konferenci Hw-list