SL-5287 Datasheet

Pavel Hudecek phudecek@tiscali.cz
Čtvrtek Květen 7 13:02:39 CEST 2009

Pomocné vinutí je u téměř všech zdrojů, které mají řídící obvod na primární
straně. Vinutí slouží k jeho napájení, optočlen sám žádné nepotřebuje.
Výjimku tvoří prakticky jen:
a) Část zdrojů mající IO s integrovaným spínačem, které se napájejí
integrovaným VN lineárním stabilizátorem. Často se ovšem napájejí přes
optočlen z pomocného vinutí - to může budit dojem, že vinutí napájí optočlen
(např. TOP204).
b) Zdroje s řídícím IO na sekundáru, s buzením přes trafo a samokmitajícím
náběhem (např. skoro všechny starší PC zdroje a velká část nových).

U blokujících měničů je typicky výstupní napětí svázáno s napětím pomocného
vinutí (mají stejnou aktivní polaritu). Takže při snížení dělícího poměru u
431 dojde zároveň k poklesu napájecího napětí řídícího IO. Zdroj pak
periodicky nabíhá a zas se hned vypíná.

Propustné měniče mívají aktivní polaritu pomocného vinutí také shodnou,
takže tentokrát sleduje síťové napětí. Tam tento problém nehrozí. Ale zas
mívají menší regulační rozsah, takže to vyjde skoro na stejno, jen místo
periodického cvakání a blikání s LED výrazně klesá dosažitelný výkon, nebo
se přehřívá tlumivka.

Uspořádání s TL431 a pod. je nejběžnější, ale možností je jinak dost, včetně
mnohonohých IO na obou stranách, které spolu komunikují pomocným trafem i
optočlenem zároveň (běžné zejména u malých napětí a velkých proudů, kdy IO
na sekundáru řídí aktivní usměrňovač).

Ale může se klidně stát, že se jedná o variantu 2, přičemž na sekundáru je
další stabilizátor (někdy lin, jindy spínaný), případně přepěťová a
nadproudová ochrana. Do 28 nohou se v zásadě vejdou všechny zmíněné
možnosti...

Jirka by určitě měl začít pokusem o nalezení toho odporového děliče a zkusit
ho mírně změnit, např. paralelním připojením dalšího odporu k horní straně.
Doporučuji cca řádově větší hodnotu. Pak zapnout, když napětí poklesne o ~10
% a zdroj bude jinak dobře fungovat, je to velmi pravděpodobně ono.

PH

From: "Martin Hanek" <martin.hanek@centrum.cz>
U 1) bude jeste nejaky optoclen a u toho delice zenera nebo TL431. U
notebookovych zdroju bych ocekaval reseni 1). To pomocne vinuti byva i u
zdroje 1) a napaji se tim ten optoclen. Pro inspiraci:
http://www.powerint.com/sites/default/files/PDFFiles/di22.pdf
http://www.powerint.com/sites/default/files/PDFFiles/epr11.pdf

Jenze ted ctu, ze puvodni tazatel napsal, ze IO je na sekundarni casti,
coz se mi moc nezda. Neni na primarni?