LHC - posledny opraveny magnet je v tuneli

Jan Waclawek konfera@efton.sk
Sobota Květen 2 08:24:28 CEST 2009

Som to blbo napisal.

Myslim teda, ze sa nemeraju jednotlive spoje ako take, ale nejake vacsie useky, pripadne aj cela supravodiva cast jedneho segmentu ci ako to tam volate, proste toho kusa co ma len jeden vstup. Budi sa to viacmenej konstantnym (alebo pomaly sa meniacim, podla energie zvazku) prudom, vsakano, takze tam bude viacmenej konstantny ubytok napatia, plus nieco co sa naindukuje od obiehajuceho zvazku, ale to by malo byt tiez predikovatelne, resp. by sa ten priebeh od obehu k obehu nemal vyraznejsie menit. Ergo, ak napatie zacne necakane byt vyssie nez predpovedane, tak je na niektorom spoji pruser.

Inak aj tak zrejme nesmu "poistky vypadnut" v ramci jedneho obehu, aby bolo mozne zvazok bezpecne zrusit (to sa da len v jednom bode, takze tam musi zvazok dorazit), takze ta funkcnost musi byt zabezpecena jednoducho zakladnymi fyzikalnymi principami, snad teplotnou zotrvacnostou tej vychladenej casti. To, ze po zruseni zvazku treba okamzite vypnut prud do magnetov a pripadne nechat odfuknut variace sa helium, je uz ina vec.

Ale to su samozrejme len take kecy v ramci predlzeneho piatku... ;-)

wek