Re: OT:reklama - čtyřjádro za babku.....

Petr Zahradnik clexpert@clexpert.cz
Čtvrtek Březen 19 22:41:29 CET 2009

Puvodni zprava ze dne 19.3.2009 od Vláďa Anděl:

> Jeden mám na cestě zítra mi ho donesou. Jen nevím - ty Visty -
> slyšel jsem kolik programů na tom nechodí. Chodí na Vistách programy
> napsané pro XP?

Prosimte... S Windows Vista neni problem. Neni nejmensi duvod, proc by
spravne napsane aplikace nepracovaly pod Vistami. Ano, prasacky
napsane aplikace maji problem.

Asi takhle. Jeste dlouho pred rokem 2000, kdyz vylezly Windows NT4,
byla stanovana urcita pravidla, kam maji mit aplikace pristup, kam
nemaji mit pristup, kam se instaluji programy, kam se ukladaji data,
jak pracovat s registrem, jak se soubory, kdo ma instalovat programy a
jejich nove verze apod.

Programatori, a tim rozhodne nemyslim nejake samo-domo programatoriky,
ale take programatory velkych softwarovych spolecnosti, na tato
pravidla kaslali. Delali si, co chteli. Administratori velkych siti
dobre vedi, o cem mluvim, protoze ti se z toho mohli opupinkovat.

Tito programatori leta spolehali na to, co v podstate vsichni bezni
uzivatele delali - pouzivali pocitac prihlaseni na ucet
administratora, takze se mohly dit ony prasarny, programy si mohly
delat cokoliv. To je samozrejme o bezpecnosti, stoji to za prd.

Windows Vista prinesly neco noveho, zasadniho, a to UAC. To je velmi
dobra vec a spravna myslenka. Kdyz je uzivatel prihlasen jako
administrator, nema automaticky tato prava. Jestlize chce napriklad
spustit instalacni program, ktery potrebuje zapisovat, kam bezne
aplikace zapisovat nemohou, musi si vyzadat pro dane spusteni
prideleni prav administratora, byt je zrovna administrator prihlasen.
Prava jsou pak pridelena jen danemu procesu a jen nyni.

A naopak, neni nejmensi duvod, proc by napriklad textovy editor mel
mit prava administratora, kdyz je administrator prihlasen, protoze
textovy editor ma pomahat psat dopisy, na to zadna prava nejsou
potreba, rozhodne se nema hrabat do systemu.

Tato myslenka je tedy prelomova. A spravna. Jenze nastala situace, kdy
se najednou proflaklo, ze programatori jsou prasata. Aplikace si bezne
ukladaly soubory, konfigurace, logy do aplikacniho adresare v Program
Files, stejne tak do vetve Local Machine v registru, stahovaly si z
internetu aktualizace a prepisovaly se novymi verzemi, hrabaly do
systemovych adresaru, sahaly na systemove sluzby, no proste jeden
velky binec.

Windows Vista samozrejme pamatuji i na tyto blbe napsane programy,
maji virtualizacni adresare, ale to neni lek, to je jen takova
prechodna ficurka, aby to jakz takz bylo pouzitelne i pro cunaky.
Proste s prichodem Windows Vista se najednou odkrylo to, co se dlouho
vedelo, ze malokdo umi napsat korektni aplikaci podle vice nez 10 let
starych pravidel. Ano, vice nez 10 let a programatori se to jeste
nenaucili. Tak jejich aplikace pak nefunguji. Samozrejme, ze takovi
programatori to budou svadet na Visty, nedoporucovat je apod. Ale ty
Visty nejsou spatne, tohle je velmi dobra vec.

Petr Zahradnik, pocitacovy expert

Petr Zahradnik, Computer Laboratory
Obvodova 740/14, 400 07 Usti nad Labem
ICQ: 21215917, MSN: clexpert@clexpert.cz