Piatok: WWW ma 20 rokov

Petr Zahradnik clexpert@clexpert.cz
Sobota Březen 7 13:53:01 CET 2009

Puvodni zprava ze dne 7.3.2009 od Robert Baranka:

> 1. otazka znie, kolko uzivatelov si vie takto nakonfigurovat
> prehliadac...

Pokud to neumeji, mohou se to naucit, nekoho si na to najmout, a nebo
to tedy strpet, pripadne dane stranky nenavstevovat. Prohlizec
internetu komunikuje cesky, konfigurace je cesky, knizky jsou cesky,
no tak co na tohle jineho rici? Pokud chci pouzivat nejaky produkt,
musim se jej naucit pouzivat, nebo si na to najmout nejaky servis.
Pokud se ho nechci naucit pouzivat, ani najmout servis, pak nemuzu
prece nadavat.

> 2. javu pouzijeme na spustenie nejakej otravnej flashovej reklamy,
> ktora mi svojim blikanim znemozni citanie hlavneho obsahu, pripadne
> na spustenie takeho okna s reklamou, ze mi prekryje mnou pozadovany
> obsah a po kliknuti na krizik s textom zatvor sa mi otvori aspon
> jedno okno danej firmy teda kazda palica ma dva konce... ruku na
> srdce, nenatrafis obcas na stranku, kde je pouzitie tebou
> obhajovanych technologii skor na ostaru?

To si nemusime davat ruku na srdce. Ano, samozrejme, ze nachazim
webove stranky, kde JavaScript vykazuje chyby, kde Flash otravuje, kde
se mi prdi Java, pripadne to po me chce potvrzeni ActiveX apod. Ale to
prece neznamena, ze tyto technologie jsou spatne. Z takoveho webu
utecu a uz tam nejdu. To je jednoduche. Zrovna tak utikam z webu, kde
nejsou zadne takove technologie, ale pitomy HTML kod, ktery ukazuje
spatne.

Prece nebudes tvrdit, ze elektricke osvetleni je spatne, ze jsou lepsi
svicky, protoze chodis rad do obchodu, kde si vecer sviti svickami. A
existuji pak obchody, kde maji elektricke osvetleni. Nicmene jen
proto, ze ti v jednom obchode na rohu posvitili halogenkou do oci, tak
ses rozhodl, ze svicky jsou lepsi a elektrina do obchodu nepatri.

> ja mam javu aj flash zakazany, javu povolujem len na tych strankach,
> kde to ma pre mna prinos, flash som nepovoloval ani napamatam, na
> googli si dokazem vpisat co potrebujem aj bez "barliciek"

Ja mam Javu i Flash povolene. Javu proto, ze chodim kazdy den do
internetoveho bankovnictvi, Flash proto, ze bez nej si to dnes
nedokazi predstavit. Treba kvuli eLearningu, ktery vyuzivam i
vytvarim, a take chci videt stranky moderni, funkcni, ne jen nejake
staticke obrazky a texty.

Ale tim vubec nechci rici, ze jsi spatny. Kazdy vstupujeme na jine
webove stranky, kazdy ocekavame neco jineho. Tak je to v poradku. To
je svoboda. A prave to, ze si Flash muzes vypnout, znamena, ze si ho
muze vypnout i kdokoliv jiny. A pokud pak tesne pred odeslanim
objednavky neuvidi treba flashovy skakajici voucher s kodem na 50%
slevu, holt je to jeho rozhodnuti :-)))

Petr Zahradnik, pocitacovy expert

Petr Zahradnik, Computer Laboratory
Obvodova 740/14, 400 07 Usti nad Labem