Diodove bloky 50A - prehrivani

Koder Petr Koder.Petr@azd.cz
Pátek Březen 6 12:16:26 CET 2009

Zdravim,
Rad bych slyšel názor (resp. zkušenost) ostatních na diodove bloky (graetz) urcene pro vetsi proud.
Rozhodl jsem se je pouzit k usmerneni stredniho proudu cca 30A. Po nakupu prvních 3ks KBPC5008 v GME (227-010) jsem si chtel udelat predstavu o budoucím ztrátovém vykonu. Zmeril jsem si proto ubytek na usmernovaci při napajeni ze zdroje proudu 10A. Potud vse OK, na bloku je ubytek 1,55V.
Neprijemne jsem byl ale prekvapen teplotou vyvodu. Predpokladam, ze teplota vyvodu +- odpovídá teplote prechodu u diod.

Naměřil jsem toto:
Oznaceni bloku          KBPC5008
Proud                           10      A
Teplota chladice                31      st.C
Teplota vyvodu          75      st.C
Teplota pouzdra bloku   cca 36st.C
Ubytek napeti           1,55    V

Tedy při 15,5W ztrátového vykonu je teplota prechodu o 44st.C vyssi, nez chladice a tepelny odpor (blok + prechod na chladic) vychází na 2,8st.C/W

Potom ale při jmenovitem proudu nemá sanci blok prezit s ohledem na ztrátový vykon. Ubytek napeti se zvětši, ale i bez tohoto vlivu bude ztrátový vykon 5x vetsi. Otepleni proti chladici by bylo 217st.C. A to vyrobci bloku většinou udavaji proudovou zatížitelnost bloku pro teplotu pouzdra 50st.C.

Původně jsem si pomyslel něco o kvalite součástek z GME a objednal diodovy blok ještě z GESu a doma jsem nasel nejake "slabsi".
Všechny jsem je zmeril stejnou metodou jako ten první:
GME     KBPC5008_1.ks   2,8     st.C/W
GME     KBPC5008_2.ks   3       st.C/W
GME     KBPC2510                1,7     st.C/W
suplik  MIC_MB2510      2       st.C/W
suplik  KBPC3506        2,2     st.C/W
GES     HY_KBPC5010             3,2     st.C/W

Z mereni jsem usoudil, ze tento problem není jenom u bloku z GME. Snad jediny blok, který by podle meho snesl delsi dobu jmenovitou zatez je ten KBPC2510 z GME.
Sam temto mym zaverum moc nechci verit. Nemate napad, kde delam chybu?

Petr