OT Rtut - jak to dopadlo

Saša Svobodová sasa@zirafoviny.cz
Neděle Červen 28 08:25:02 CEST 2009

Hezke rano :-)

    pamatuji si na Mirovem namesti informacni tabuli, ktera ukazovala,
kolik jakeho sajrajtu je v ovzdusi. Jako limity tam bylo uvedeno vzdy
neco kolem 50 ug/m3 (nebo mg???) nevim, ale o to tedka presne nejde.
Pres leto se vetsinou hodnoty drzely pod temito limity a cedule byla
zhasnuta a "teplomery" optimisticky dole. Tedy krom prachu, ten nekdy
lezl nahoru i v lete. Ale na podzim a v zime se nezridka stavalo, to
pres tech 50 lezlo docela silne. Nekdy tam byly i fantasticke cifry
kolem 1000. To uz tabule blikala nejenom zlute, ale i fialove a
trolejbusy meli barevne praporky. A nekdy nesmeli autobusy do centra a
osobni auta take ne. Take pamatuji "smogove prazdniny" (cimz vzdycky
popichuji Prazaky, kdyz remcaji na spatny vzduch v Praze) a podobne
veci. Zakazany telocvik byl v zime skoro porad. Take pamatuji cesty do
skoly, kdyz autobus vyrazel tady od nas v totalni mlze, ze nebylo videt
na 50 metru. Zacal se splhat nahoru a kolem Zoo najednou strih a krasny
slunecny den, ta mlzna cepice byla krasne videt.

    Dneska je merici tabule sundana a misto ni tam byla nejaka "vtipna"
reklama na cosi. A vlastne to misto uz neni ani videt, protoze pred
budovou kde byla postavili krasny, uzasny a strasne potrebny "palac
Zdar", ktery zeje prazdnotou.

    Kdyz jsem byla mala, jela jsem s rodici k babicce do Mlade
Boleslavy. Nic mi nebylo, ale tam jsem chytla nejakou rymu ci co. Po par
dnech me rodicove vzali k doktorce a dostali strasne vynadano, jak mohli
vzit takto nemocne dite sebou a proc vubec me brali. Nacez se mamka
ohradila, ze mi nic nebylo a ze nebyl duvod me nechat doma. Doktor se
zeptala "Odkud vlastne jste?" , "Usti nad Labem", "Aha..." a po tom
"aha" vzala papir s vysledky, roztrhala je a hodila do kose. Napsala mi
nejake leky a rodicum uz nenadavala. Je si to pochopitelne nepamatuju,
bylo mi moc malo, ale znam to z vypraveni. Do dneska je z toho mamka hotova.

    Praporky na trolejbusech jsem nevidela uz moc dlouho a mam pocit, ze
dneska uz by lide ani nevedeli, co ty zlute a fialove praporky
znamenaji. Ackoli vim, ze se situace zlepsila, to urcite ano, tak si
nejsem uplne jista, jestli by skutecne mereni ukazalo, ze se to zlepsilo
tak moc, jak se tvrdi. Ty mlzne cepice jsou totiz v zime videt porad.
Ackoli ne tak casto.

					Saša K. Svobodová