OT: scaner na diaky a zaruka v Kanade

Pavel Kutina hw@prelude.cz
Úterý Červen 9 18:56:54 CEST 2009

Skenovani z negativu kvalitou jednoznacne vede, otazkou je, co povazujete za
dostatecne kvalitni a pro jake ucely ty skeny chcete.

Ja jsem napriklad neobjevil jediny lab, kde by byly vysledky lepsi nez -se
zamhourenym okem- pro nahledy na web (nizke rozliseni, barevne odchylky,
problemy s kontrastem sceny atd.). Samozrejme jsem to resil koupi filmoveho
scanneru (nejaka starsi SCSI Minolta, dneska se daji koupit za ceny
srovnatelne s timhle zminovanym "udelatorem", o kterem si ohledne kvality
take myslim svoje).

Dani za kvalitu je cas, ktery tomu musite venovat, ruzna automaticka
nastaveni pro cely film v dodavanem SW obvykle nevedou (stejne jako v tom
labu) k rozumnemu vysledku, takze, ma-li to za neco stat, jedete rucne
policko po policku, resite problemy s barvou a denzitou, perete se ze zrnem
a sumem - ale jde to. Timhle zpusobem jsem mel prumer tak dve hodiny na mnou
exponovany kinofilm (a ze zacatku taky pet hodin), u cizich filmu byla ta
doba s prehledem dvojnasobna. Vyrazne jednodussi situace je u CB filmu (a
tam zase narazite na rozsah jasu a max. denzitu skeneru, ale zase tam
odpadal laborovani s barvami).

Ale jak rikam - kazdemu vyhovuje neco jineho, z mych skenu se da z kina bez
problemu tisknout 40x30 (300dpi, vetsi jsem z kina nedelal), ovsem vzhledem
k pracnosti bych si opravdu hodne rozmyslel, jestli bych to chtel nekomu
nabizet jako komercni sluzbu - resp. neni problem v te nabidce, ale v tom,
ze tu praci jen malokdo oceni a zaplati (zvlast kdyz vidi, ze v labu mu to
oskenujou za kilo i s vyvolanim - a kdyz uvidi, jak to dopadlo, tak to svede
na to, ze to byl urcite mizernej film, ze to lab blbe vyvolal atd.)

Pavel Kutina

P.S.: Kdyby se zdaly moje prispevky dbeska nejake nekonzistentni, tak je to
tim, ze valcim s chripkou a obcas ani nevidim na text.