Odbuzeni serioveho motoru
Kručinský Ladislav
ladislav.krucinsky@linde-mh.cz
Středa Červen 3 09:17:43 CEST 2009
Ale jó, máme jak čistě sériové s reverzací pomocí stykačů, tak cize buzené tak i AC.
Regulace bývala dříve tyristorová, posledních 15 let už jenom MOSFETy. Ale to odbuzování statorů jsem měl na mysli u čistě sériových motorů, tam se to řeší stykači a bočníky. Cize buzené motory už mají nezávislou regulaci kotvy i statoru, takže tam si to odbuzení hlídá inteligence toho pohonu a nikde se to neindikuje, jenom v diagnostice jsem schopen naměřit snížení proudu statoru.
L. Kručinský
-----Original Message-----
From: hw-list-bounces@list.hw.cz [mailto:hw-list-bounces@list.hw.cz] On Behalf Of Vláďa Anděl
Sent: Tuesday, June 02, 2009 6:33 PM
To: HW-news
Subject: Re: Odbuzeni serioveho motoru
to na těch vozíkách ještě nemáte pulzní regulaci? Tady v ŽOSce jim to ještě za totáče dobastlilo jejich oddělení technického rozvoje (dělali to s tyristory, FETy by byly elegantnější) a jezdí s tím dodnes.
Anděl
----- Original Message -----
From: "Kručinský Ladislav" <ladislav.krucinsky@linde-mh.cz>
To: "HW-news" <hw-list@list.hw.cz>
Sent: Tuesday, June 02, 2009 5:23 PM
Subject: RE: Odbuzeni serioveho motoru
Abych se přiznal, tuto problematiku jsem kdysi taky prostudoval ale zvykl
jsem si na rapidně zjednodušující výklad, který předávám technikům. Vzato
úplně pragmaticky, technik potřebuje vědět, že tam jsou dva stykače a dva
"šunty" a od určité rychlosti by měl cvaknout jeden a pak druhý. Vše ostatní
mu sice jeden den řeknu ale druhý den (čest výjimkám) už to neví. No a tak
se to podepsalo i na mně. Děkuji za připomenutí, hlavně funkci kompenzačního
vinutí na statoru mi nebyl schopen vysvětlit ani výrobce (vozíku, nikoliv
motoru).
L. Kručinský
-----Original Message-----
From: hw-list-bounces@list.hw.cz [mailto:hw-list-bounces@list.hw.cz] On
Behalf Of Vláďa Anděl
Sent: Tuesday, June 02, 2009 5:04 PM
To: HW-news
Subject: Re: Odbuzeni serioveho motoru
Takovéhle vysvětlení jsem ještě neviděl - no je pravda že nemusím vědět
všechno, na elektrotechnologii jsme měli silnoproudá zařízení snad jen jeden
semestr :-) Takže vezmeme nejjednodušší případ, cize buzený motor.
Platí základní vztah, že otáčky jsou při konstantním buzení úměrné napětí
kotvy. Při chodu cize buzeného stroje naprázdno si kotva vytváří protinapětí
shodné s napětím zdroje - proud tam (v ideálním případě) neteče. Indukované
protinapětí je dané součinem budícího mg. toku a počtu a ploše závitů
(jakási konstanta pro daný motor). Kroutící moment je při konstantním buzení
úměrný proudu kotvy. Při zatížení by měly otáčky klesnout (a u malých motorů
klesnou) protože indukované napětí je menší o úbytek na odporu kotvy. Ve
skutečnosti při zatížení otáčky trochu stoupnou, protože kotva deformuje mg.
pole statoru. Má to vliv i na komutaci, proto se zavádí kompenzace reakce
kotvy.
Když to propojíme do série, zastavený motor má téměř nulový odpor. Proto se
lokomotivy rozjíždějí přes odpor, nikdy né napřímo. Při malých otáčkách se
stator může přesytit (tedy sycení dál nestoupá) a protinapětí je úměrné
otáčkám. Až protinapětí stoupne tak, že proud klesá pod mez nasycení, klesá
tím i buzení a tím i kroutící moment. Závislost momentu na otáčkách je
hyperbolická (nulový moment při nekonečných otáčkách). Přidává se tomu
snižováním sériového odporu. Když to nestačí, přepojí se motory. Je jich tam
víc, při rozjezdu jsou všechny do série a přepojí se paralelně. Když už není
žádný odpor v sérii a je potřeba přidat otáčky, k buzení se připojují
shunty. Tím sice klesne kroutící moment při daném proudu, ale klesne
protinapětí a tím se zvedne proud kotvy.
Takže asi tak...
Anděl
----- Original Message -----
From: "Kručinský Ladislav" <ladislav.krucinsky@linde-mh.cz>
To: "HW-news" <hw-list@list.hw.cz>
Sent: Tuesday, June 02, 2009 3:37 PM
Subject: RE: Odbuzeni serioveho motoru
U sériových motorů od určitých otáček již nepomůže zvyšování proudu
(příkonu) protože se zvyšováním proudu se zvyšuje intenzita magnetického
pole statoru a ta způsobí to že kotva se i po přepnutí polarity komutátorem
nestíhá odlepit od silného pole. Je nutné snížit intenzitu statorovéh pole,
což se u sériových motorů řeší odvedením části proudu do tzv. bočníku neboli
"šuntu" (shunt). Motor má pak sice menší točivý moment ale je schopen
vyšších otáček. Odbuzení kotvy se nepoužívá (resp. nesetkal jsem se s ním),
možná by pokles točivého momentu byl podstatně nižší. Jinak dosud používaná
hantýrka řidičů trolejbusů: "Jel jsem na šunty když mi tam to prase
vlítlo..." Zařazení bočníku má totiž smysl až od určitých otáček a zpravidla
bývá provázeno nějakou indikací (nám se na starších vozíkách rozsvěcí
zajíc).
L. Kručinský
-----Original Message-----
From: hw-list-bounces@list.hw.cz [mailto:hw-list-bounces@list.hw.cz] On
Behalf Of Vláďa Anděl
Sent: Tuesday, June 02, 2009 1:50 PM
To: HW-news
Subject: Re: Odbuzeni serioveho motoru
Pokud máte napětí dané, těžko ho budete zvětšovat. Takže odpor paralelně k
budícímu vinutí. Mají to takhle všechny DC lokomotivy, kde se ještě pro
řízení motorů nepoužívaly polovodiče.
Anděl
----- Original Message -----
From: "Saša Svobodová" <sasa@zirafoviny.cz>
To: "HW-news" <hw-list@list.hw.cz>
Sent: Tuesday, June 02, 2009 1:28 PM
Subject: Odbuzeni serioveho motoru
Hezke odpoledne,
mam tu jeden takovy dotaz, ne zcela z oblasti HW, ale na druhou
stranu seriovy motor je take HW :-)
Mejme seriovy stejnosmerny motor s konstantni zatezi. Po zapnuti se
roztoci a drzi si otacky dane napetim, proudem a mechanickou zatezi.
Kdyz chci otacky zvysit, tak lze bud zvysit napeti a nebo snizit budici
proud. A mne by moc zajimalo, jestli se to dela na statoru a nebo na
kotve. Nebo je to rovnocenne reseni?
--
Z Ústí nad Labem zdraví a hezký den přeje
Saša K. Svobodová
_______________________________________________
HW-list mailing list - sponsored by www.HW.cz
Hw-list@list.hw.cz
http://list.hw.cz/mailman/listinfo/hw-list
_______________________________________________
HW-list mailing list - sponsored by www.HW.cz
Hw-list@list.hw.cz
http://list.hw.cz/mailman/listinfo/hw-list
_______________________________________________
HW-list mailing list - sponsored by www.HW.cz
Hw-list@list.hw.cz
http://list.hw.cz/mailman/listinfo/hw-list
_______________________________________________
HW-list mailing list - sponsored by www.HW.cz
Hw-list@list.hw.cz
http://list.hw.cz/mailman/listinfo/hw-list
_______________________________________________
HW-list mailing list - sponsored by www.HW.cz
Hw-list@list.hw.cz
http://list.hw.cz/mailman/listinfo/hw-list
_______________________________________________
HW-list mailing list - sponsored by www.HW.cz
Hw-list@list.hw.cz
http://list.hw.cz/mailman/listinfo/hw-list
Další informace o konferenci Hw-list